Per die datum is het voor nieuwe advertenties niet meer toegestaan dat de URL die wordt getoond in de advertentie (de zichtbare URL) afwijkt van de bestemmings-URL.
Zichtbare URL’s en AdWords optimalisatie
Het hanteren van verschillende zichtbare URL’s is een belangrijk gereedschap bij de optimalisatie van AdWords advertenties. Door zoekwoorden terug te laten komen in de URL kan de doorklikratio (Click Through Ratio of CTR) vaak significant worden verhoogd. Bij de optimalisatie van AdWords advertenties worden daarom vaak 2 varianten van advertenties met verschillende zichtbare URL’s tegen elkaar getest (split testing).
Ook met de nieuwe richtlijnen blijft het split-testen tegen verschillende zichtbare URL’s mogelijk. Hierbij mogen echter geen redirects meer worden gebruikt. Alle gehanteerde URL’s dienen direct te wijzen naar de site.
Google richtlijnen voor dubbele inhoud
Het hanteren van verschillende URL’s voor dezelfde site wordt afgeraden vanuit de optiek van zoekmachine-optimalisatie. Zoals bekend straft Google sites met dubbele inhoud indien deze misleidend bedoeld is. Onder dubbele inhoud verstaat Google “substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of in hoge mate op elkaar lijken”. Dubbele inhoud is misleidend als deze er op is gericht om de rangschikking van zoekmachines te manipuleren of meer verkeer te genereren.
De Google regels voor dubbele inhoud betekenen niet dat het hanteren van meerdere URL’s voor dezelfde site verboden is. Dit moet echter wel gebeuren op een wijze die Google accepteert. En in alle gevallen loopt u met meerdere URL’s risico’s, bijvoorbeeld op het gebied van pagerank. Het is daarom van belang om één URL te kiezen voor een site, en om alle webmarketing activiteiten te richten op die URL.
Meerdere URL’s uitsluitend in AdWords
In onze opinie geldt de “één-URL richtlijn” niet zozeer in AdWords advertenties, gegeven de grote effecten die de weergegeven URL kan hebben op het aantal door die advertentie gegenereerde klikken. Deze richtlijn om webmarketing inspanningen te richten op één URL heeft dus wél betrekking op zoekmachine-optimalisatie van uw site (SEO), maar níet op het adverteren binnen zoekmachines (SEA).
Consequenties voor bestaande AdWords advertenties
Voor bestaande advertenties geldt dat daarin nog mag worden afgeweken van het nieuwe beleid op het gebied van zichtbare URL’s in AdWords advertenties. Google raadt echter wel aan om ook dergelijke advertenties op termijn aan te passen om problemen te voorkomen.
Meer weten?
Het nieuwe beleid van Google voor zichtbare URL’s in AdWords advertenties is uitgebreid beschreven in http://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=91451&hl=nl.
Het onderwerp “dubbele inhoud”wordt besproken in Google webmaster helcentrum http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66359.
Wilt u meer weten over de dienstverlening van Integrace rondom AdWords campagnes? Raadpleeg dan de pagina Google AdWords campagnes op deze site.