Google’s Keyword Tool wordt ingezet bij het opzetten van AdWords campagnes. Het gereedschap accepteert zoekwoorden en sites als invoer, en genereert dan lijsten van gerelateerde zoekwoorden. Dergelijke lijsten worden gebruikt bij de inrichting van de advertentiecampagne op Google, en bij de optimalisatie van een site voor het behalen van een hoge positie in Google’s “natuurlijke” zoekresultaten.
Andere populaire (en gratis) gereedschappen voor dit doel zijn WordTracker, Trellian en Microsoft adSense Labs Keyword Group Detection. Het veelgebruikte gereedschap van Yahoo / Overture is helaas niet langer gratis beschikbaar.
De praktijk leert dat de meeste gereedschappen voor keyword research gericht zijn op de Engelstalige markt. Voor een Nederlandse campagne hebben zij slechts een beperkt nut. Google’s Keyword Tool presteert als één van de weinige gereedschappen echter ook uitstekend voor het Nederlandse taalgebied.
Met de recente uitbreiding is een belangrijke tekortkoming van de Keyword Tool weggenomen. De oude versie gaf uitsluitend een zeer ruwe indicatie van het zoekvolume op een 5-punts schaal. In de nieuwe versie wordt nu een goede benadering van het exacte zoekvolume gegeven.
Google’s KeyWord Tool vindt u onder de hulpprogramma’s in uw AdWords Account. De tool is ook (gratis) toegankelijk voor niet-AdWords gebruikers.