Google Insights for Search toont zoektrends

Google Insights for Search (per 6 augustus in bèta) is een fantastisch nieuw gereedschap, dat de zoekmachine marketeer inzicht geeft in zoekpatronen en de populariteit van keywords.

Google Insights for Search (per 6 augustus in bèta) is een fantastisch nieuw gereedschap, dat de zoekmachine marketeer inzicht geeft in zoekpatronen en de populariteit van keywords.

Het bepalen van de lijst van zoekwoorden is zo ongeveer de belangrijkste en tevens lastigste stap in elk SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) traject. Met Google Insights for Search hebben we echter weer een mooi hulpmiddel erbij voor de zoekmachine marketeer.

Google Insights for Search: krachtige tool voor SEO en SEAGoogle Insights for Search geeft per ingevoerd zoekwoord de ontwikkeling in zoekvolume gedurende een tijdsperiode. Daarnaast worden de top-gerelateerde zoektermen opgesomd, en wordt aangegeven welke zoekwoorden sterk aan het stijgen zijn in populariteit.

Let bij dat laatste vooral op de term “breakout”: want die geeft aan dat het gerelateerde zoekwoord ten opzichte van de vorige periode met meer dan 5000% in populariteit is gestegen.

Waar dat laatste al bijzonder aardige nieuwe inzichten op kan leveren, is de krachtigste faciliteit toch wel de mogelijkheid om zoekwoorden te vergelijken in termen van zoekvolume, categorie, geografische regio’s, en tijdsperiodes.

Dit geeft vooral voor AdWords campagnes uitstekende mogelijkheden om verder te optimaliseren.

Samen met de recent vernieuwde Google KeyWord Tool en Google Trends is Google aardig op weg om de zoekmachine marketeer een “one-stop-shop” te bieden met alle benodigde faciliteiten voor KeyWord Research. En dat geldt zeker voor de niet-Engelstalige markten, waarvoor populaire gereedschappen als WordTracker nauwelijks zinvolle informatie geven.

Google Insights for Search is toegankelijk voor iedereen, maar wil je ook de bijbehorende concrete cijfers zien dan moet er even worden ingelogd op het eigen AdWords account.

Meer informatie over Google Insights for Search vind je op de Google Insights for Search homepage, en natuurlijk ook op het Inside Adwords blog van de Google AdWords ontwikkelaars.