In onze SEO-consultancy praktijk gebeurt het zeer regelmatig dat clienten meerdere domeinnamen willen hanteren voor één en dezelfde site, in de verwachting dat dat gunstig zal uitpakken voor de zichtbaarheid op Google. Deze aanpak doet echter meer kwaad dan goed.
SEO schade door duplicate content
Wanneer een alternatief adres zichtbaar blijft in de adresbalk nadat op enter is gedrukt, is een pagina bereikbaar onder verschillende adressen. U kunt er naartoe navigeren door het hoofddomein in te typen, of door het alternatieve domein in te geven. Ook voor Google is die pagina dan bereikbaar onder verschillende adressen. Dit leidt tot het probleem van “duplicate content” (zie ook ons artikel over Duplicate Content).
Duplicate content leidt altijd tot SEO schade. Als dezelfde informatie beschikbaar is op verschillende adressen, zal Google zelf inschatten welke pagina het belangrijkst is en deze tonen in zoekresultaten. U kunt die beslissing alleen indirect beïnvloeden. Verder zullen beide pagina’s vanuit de Google optiek minder belangrijk worden dan één pagina had kunnen zijn, aangezien de linkjes naar de pagina verspreid zullen worden over meerdere URL’s. Elk linkje levert pagerank op voor de pagina, en die pagerank wordt nu dus verspreid over meerdere pagina’s.
Gebruik een 301-redirect
Het vastleggen van meerdere domeinnamen en deze laten wijzen naar één site hoeft vanuit SEO optiek geen enkel probleem op te leveren, wanneer dit gebeurt met een permanente redirect (een 301-redirect). Wanneer het alternatieve adres wordt ingetikt in de browser wordt dit doorgeleid naar de hoofdsite. In de adresbalk van de browser verandert het ingetypte adres dan in het adres van de hoofdsite. De pagina is dan dus feitelijk uitsluitend beschikbaar onder één adres, de URL van de hoofdsite.
Ook wanneer u een 301-redirect inzet om verschillende URL’s door te leiden naar één hoofddomein zult u overigens pagerank verliezen. Hoewel Google in eerste instantie de op een alternatieve URL opgebouwde pagerank zal doorzetten naar het hoofddomein, is de consensus onder SEO-specialisten toch dat de pagerank na enige tijd verloren zal gaan.
Met een 301-redirect beperkt u dus de schade. Maar u heeft eigenlijk ook weinig aan uw mooie zoekwoordrijke alternatieve domeinnamen.
Kies een zoekwoordrijk domein en “stick to it”
De conclusie? Kies één zoekwoordrijk domein voor uw site, en hanteer dat domein als enige in uw marketing inspanningen en uw linkcampagnes.
Zijn additionele domeinnamen dan niet zinvol? Zeker wel, maar niet als URL voor pagina’s op uw hoofddomein. Creëer voor elke domeinnaam een unieke landingspagina met interessante content én een link naar uw hoofddomein. Die landingspagina mag zich dus níet op uw hoofddomein bevinden, maar uitsluitend bereikbaar zijn op die alternatieve URL.
Meer weten over meerdere domeinnamen en SEO? Neem contact op met Integrace Zoekmachinemarketing.