Dode links vinden met Google Webmaster Tools

Google’s Webmaster Tools zijn weer uitgebreid. In de lijst van opgevraagde, maar niet bestaande pagina’s, geeft Google nu ook aan wáár de links staan die naar die pagina’s verwijzen.

Wanneer een bezoeker een pagina van uw site opvraagt die niet (meer) bestaat, zal de webserver een “404 – Pagina niet gevonden” boodschap teruggegeven. Dit gebeurt wanneer de bezoeker het adres rechtstreeks invoert in de adresbalk, maar natuurlijk ook wanneer deze op een foutieve link op een verwijzende site klikt.  

Oorzaken van dode links 

Dode links kunnen allerhande oorzaken hebben. Er kan zijn gelinkt naar een “vriendelijke” URL die in een later stadium gewijzigd is. Er kan worden verwezen naar een item dat inmiddels automatisch is gearchiveerd. Of u heeft de structuur van uw site gewijzigd en vergeten om bestaande links na te lopen. 

Links zijn de bron van een goede positie in Google  

404-pagina’s zijn niet alleen vervelend voor bezoekers, maar ook schadelijk voor de waardering die de site krijgt van Google. Links van relevante sites naar uw website zijn de belangrijkste onderscheidende factor voor het verkrijgen van een mooie positie binnen Google’s zoekresultaten. Het verkrijgen van dergelijke links is het belangrijkste maar ook meest arbeidsintensieve onderdeel van een SEO campagne.  

Maar ook de links die u zélf aanbrengt binnen uw eigen site naar andere pagina’s binnen die site zijn belangrijk voor uw bezoekers en voor Google. 

Het is dus van groot belang dat links op uw eigen site en op verwijzende sites verwijzen naar bestaande pagina’s en een correct resultaat opleveren.  

Google Webmaster Tools rapporteert bron van dode links 

In de nieuwste release van Google’s Webmaster Tools is rapportage van 404-pagina’s uitgebreid met een vermelding van de bron van die fouten. Google vertelt u dus nu welke site en welke pagina’s dode links naar uw site bevatten.  

De problemen op uw eigen site kunt u zelf oplossen. Om foutieve links op andere sites te corrigeren zult u contact moeten opnemen met de webmaster van die site. Dat zal doorgaans zeker worden gewaardeerd. Met deze simpele actie verhoogt u het aantal belangrijke links naar uw site, stijgt de waarde van uw eigen site vanuit Google bezien, en voorkomt u dat bezoekers foutpagina’s krijgen. Doen dus!