Omzet webwinkels stijgt 24%

Nederlanders kopen steeds meer online, zo blijkt uit de laatste cijfers van Thuiswinkel.org.

thuiswinkel.org, branchevereniging voor webwinkeliersThuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten verkopen aan consumenten via internet, meldt dat in 2008 door Nederlanders voor 24% meer is geshopt dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research en Thuiswinkel.org.

Consumenten gaven in 2008 gemiddeld  € 618 uit. Dat bedrag ging op aan iets meer dan 5 bestellingen, waarmee de gemiddelde orderomvang dus lag op circa € 120. Online shoppers zijn doorgaans zeer enthousiast over de aankoopervaring. Het gemiddeld aantal bestellingen en de gemiddelde orderomvang lagen in 2008 zo'n 16% hoger dan in 2007.

Ondanks - of misschien wel dankzij - de kredietcrisis verwacht thuiswinkel.org dat de online consumentenbestedingen in 2009 zullen uitkomen op circa € 6 miljard. In 2008 was dit € 4.85 miljard.

Een samenvatting van het onderzoek leest u in het artikel Online thuiswinkelmarkt groeit 24% ondanks financiële crisis