De e-commerce rapportages staan bij het aanmaken van een Google Analytics account standaard uit. Aanzetten gebeurt in het Instellingen deel van Analytics. Direct daarna verschijnt het item “e-commerce” in het Google Analytics menu.
In de sectie e-commerce ziet u
-
uw totale inkomsten per dag
-
het succespercentage (percentage bezoekers dat een transactie doet)
-
de gemiddelde bestelwaarde
-
de productprestaties (wat is het populairste product, hoe vaak is dat verkocht, etc.)
-
de transacties, met per transactie alle details
-
aantal bezoeken voor verkoop
-
dagen voorafgaand aan verkoop
Daarnaast geeft de e-commerce sectie u alle faciliteiten voor een uitgebreide inkomstenanalyse: waar komen uw bezoekers vandaan, welke zoekwoorden leiden tot verkopen, enzovoorts.
Wanneer u adverteert op Google beschikt u binnen AdWords al over zeer krachtige faciliteiten waarmee u kunt zien welke advertenties en zoekwoorden leiden tot verkopen. Alle omzet uit bezoek dat niet van AdWords komt ziet u daar echter (uiteraard) niet. De e-commerce analyses in Analytics geven wat dat betreft een veel vollediger en integraal beeld.
Het onderdeel e-commerce is met dit alles een zeer krachtige component van Google Analytics. Om er gebruik van te maken moet uw shop echter wel worden geïntegreerd met Analytics. Dit is precies de reden voor de geringe bekendheid van deze krachtige faciliteiten; in de meeste shops ontbreekt deze integratie simpelweg.
De Integrace standaard shop is standaard geïntegreerd met Google Analytics e-commerce. Elke gebruiker van onze shop beschikt dus over deze krachtige (en voor een ervaren webwinkelier onmisbare) faciliteiten.