Google Analytics is op wezenlijke punten verder uitgebreid, waardoor zelfs de meest veeleisende gebruikers weinig reden meer zullen zien om te kiezen voor concurrerende (betaalde) oplossingen.
We zetten de meest relevante wijzigingen graag op een rijtje voor u, gelardeerd met de (engelstalige) filmpjes die Google heeft gepubliceerd op YouTube hierover.
Met Google Analytics kan het gewenste gedrag van bezoekers gemeten worden door het definieren van Doelen. Wanneer een bezoeker een doelpagina bezoekt of een gewenste actie uitvoert wordt dat geregistreerd. Door een doelpad op te zetten kan nauwkeurig worden geanalyseerd waar de bezoeker afhaakt, zodat verbetermaatregelen kunnen worden genomen.
Het aantal Doelen was tot op heden beperkt tot 4 stuks. Voor een geavanceerde gebruiker is dat te weinig. In de nieuwste release is het aantal Doelen opgeschroefd naar 20. Daarnaast is er een nieuw type Doel gecreëerd: het “Engagement Goal”. Hierbij kunnen doelen nu ook worden geformuleerd in termen van de hoeveelheid tijd die een bezoeker doorbrengt op de site, en het aantal pagina’s dat wordt bekeken.
Een beetje drukke website levert een hele berg aan bezoekersdata op. Om deze data beter behapbaar en analyseerbaar te maken bood Google al prima filters in een groot aantal rapporten.
In de nieuwste release zijn deze filters nu veel krachtiger geworden. Hierdoor kan een lange en overzichtelijke lijst snel worden gefilterd op combinaties van metrieken. Denk bijvoorbeeld aan het filteren van alle zoekwoorden die minimaal 25 bezoeken produceerden waarbij de gemiddelde bounce rate lager lag dan 30%. In het verleden moest er voor dit soort vragen worden geëxporteerd naar een spreadsheet.
De belangrijkste toevoeging aan Analytics zijn de waarschuwingen die Google nu automatisch produceert wanneer er een afwijking is in normale patronen. Waar een onervaren gebruiker eerder al snel verdronk in alle details, attendeert Google deze nu automatisch op belangrijke gebeurtenissen.
Naast de volledig automatische berichten wordt tevens de mogelijkheid geboden om zelf de omstandigheden te definiëren waaronder er een waarschuwing moet worden gegeven. Zo kan er bijvoorbeeld automatisch een berichtje worden verstuurd wanneer het bezoek op een betaalde zoekterm onder een drempelwaarde zakt.
Naast het voorafgaande biedt de nieuwe release ook nog zaken als een verbeterde meting van het bezoek aan mobiele sites, uitbreidingen op de “custom variables”, en verbeterde mogelijkheden voor het delen van “custom reports”.
De uitbreidingen zijn vooral interessant voor de geavanceerde gebruiker. Met de automatische analysefaciliteiten komt het Google echter ook de beginnende gebruiker tegemoet, en wordt Analytics voor die groep weer een stuk toegankelijker.
Meer info over de uitbreiding vindt u op het Google Analytics blog.
Al met al: een prachtige uitbreiding op dit gratis gereedschap, die de lat voor alle betaalde oplossingen nog weer eens een heel stuk hoger legt (of misschien her en der zelfs té hoog :-)). Goede concurrent van Analytics is en blijft natuurlijk Yahoo!, dat al het voorgaande fraais al eerder bood en dat tevens - als groot verschil met Google - real-time inzicht geeft.