De snelheid waarmee pagina’s worden geserveerd heeft een grote invloed op gebruikerstevredenheid. Snelle sites mogen niet alleen rekenen op lagere bounce rates en hogere conversie-ratios, maar in 2010 dus wellicht ook op een hogere positie binnen zoekresultaten. Snelheid lijkt dus een onderdeel van het Google algoritme te worden.
Google-brede consensus over belang van site snelheid
In het interview met Matt Cutts op PubCon 2009 in Las Vegas benadrukt deze dat er een Google-brede consensus is over het belang van snelheid. Of deze factor al in de “Caffeine”-update van begin 2010 is opgenomen is onduidelijk, maar het lijkt onvermijdelijk dat dat in de loop van 2010 wel zo zal zijn.
Ook in AdWords is snelheid overigens al van belang: adverteerders met trage sites betalen meer voor een klik dan adverteerders met een snelle site.
Tools voor het verhogen van de snelheid van sites
Google predikt overigens niet alleen dat het “web sneller moet worden”, maar geeft webontwikkelaars ook de nodige tools daarvoor. Op http://code.google.com/speed/ staan allerhande tips en tools om paginasnelheden te meten en te verbeteren.
Dus wilt u in de loop van 2010 niet om onverklaarbare redenen plotseling zakken in zoekresultaten: besteed aandacht aan de snelheid van uw website!