Google waardeert snelle sites

Uit een recent interview van WebProNews met de invloedrijke Google software engineer Matt Cutts mag worden opgemaakt dat de snelheid waarmee pagina’s worden geserveerd van invloed zal zijn op de positie binnen zoekresultaten.

De snelheid waarmee pagina’s worden geserveerd heeft een grote invloed op gebruikerstevredenheid. Snelle sites mogen niet alleen rekenen op lagere bounce rates en hogere conversie-ratios, maar in 2010 dus wellicht ook op een hogere positie binnen zoekresultaten. Snelheid lijkt dus een onderdeel van het Google algoritme te worden.  

 

Google-brede consensus over belang van site snelheid

 In 2009 heeft Google herhaald  gewezen op het belang van snelheid voor een site. In het interview met Matt Cutts op PubCon 2009 in Las Vegas benadrukt deze een Google-brede consensus over het belang van snelheid. Of deze factor al in de “Caffeine”-update van begin 2010 is opgenomen is onduidelijk, maar het lijkt onvermijdelijk dat dat in de loop van 2010 wel zo zal zijn.

 

Ook in AdWords is snelheid al een tijd van belang: adverteerders met trage sites betalen meer voor een klik dan adverteerders met een snelle site.  

 

Tools voor het verhogen van site snelheid

Google predikt overigens niet alleen dat het “web sneller moet worden”, maar geeft webontwikkelaars ook de nodige tools daarvoor. Op http://code.google.com/speed/ staan allerhande tips en tools om paginasnelheden te meten en te verbeteren.

 

Hierbij zijn met name de "Closure Tools" interessant. Voor moderne "rijke" gebruikersinterfaces is Javascript onmisbaar. Met Closure biedt Google de mogelijkheid om Javascript te optimaliseren en te compileren. Daarnaast worden standaard componenten en templates aangeboden. 

 

Natuurlijk is Google hier niet de enige en besteden ook andere leveranciers aandacht aan dergelijke hulpmiddelen. Van Microsoft kennen we bijvoorbeeld de Microsoft Ajax Minifier, en van Yahoo! de YUI Compressor.

 

Klanten van Integrace mogen er uiteraard op rekenen dat we waar mogelijk gebruik maken van de faciliteiten en optimalisatiemogelijkheden die Google en anderen bieden. Voor wat oudere sites die nog geen gebruik maken van deze faciliteiten is het wellicht zaak om te bekijken of er maatregelen kunnen worden genomen om snelheid verder te verhogen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Integrace via .