Beeldschermgrootte is een “moving target”. De meeste webontwerpers richten zich op dit moment nog op beeldschermen van 1024 bij 768 pixels. Grotere schermen, en breedbeeldschermen, veroveren echter in een noodtempo de markt. En u wilt natuurlijk niet dat uw mooie site voor het merendeel van uw bezoekers ergens linksboven in het hoekje van hun browser hangt.
Om snel een goede indruk te krijgen van wat uw bezoekers zien heeft Google Labs nu een aardige innovatie. U surft naar http://browsersize.googlelabs.com/, voert het adres van uw website in, ét voila: in een aardige overlay worden de diverse schermgroottes over uw site gelegd.
De overlay is voorzien van percentages, die zijn ontleend aan de statistieken van Google-bezoekers.
Natuurlijk zijn er allerhande kanttekeningen te maken bij dit gereedschap. Zo kan de schermgrootte-verdeling in het segment waarop u zich richt best afwijken van die van Google-bezoekers. En voor sites die worden gecentreerd in de browser ontstaat een volledig verkeerd beeld (dat met wat aanwijzingen van Google wel weer te verbeteren valt maar toch). Maar voor een snelle en instructieve indruk is dit een heel aardig tooltje.
Update: de Browser Size tool in Google Labs bestaat niet meer. Deze is tegenwoordig te vinden in Google Analytics. Lees er hier meer over.