Bestedingen on-line reclame stijgen fors

In 2002 bedroegen de netto bestedingen aan on-line reclame bij de 12 grootste exploitanten in Nederland 31,5 miljoen euro…

In 2002 bedroegen de netto bestedingen aan on-line reclame bij de 12 grootste exploitanten voor on-line reclame 31,5 miljoen euro. Dit is een stijging van meer dan 50% ten opzichte van 2002 (20,5 miljoen euro). Dit zegt het IAB Nederland, de brancheorganisatie en het kenniscentrum op het gebied van online advertising en interactive marketing in Nederland.

De netto omzet wordt berekend door de bruto omzet te verminderen met de verleende (vaak forse) kortingen aan adverteerders. Tot vorig jaar rapporteerde het IAB de bruto bestedingen, wat een niet geheel zuiver beeld opleverde van de werkelijke bestedingen aan online reclame.

Het IAB stelt dat ruim 50% van de online bestedingen uit banners en skyscrapers (verticale banners) bestaat. Content integratie & sponsoring komt op de tweede plaats met ruim 15%. E-mail & search marketing zijn verantwoordelijk voor respectievelijk 2% en 1%. Volgens het IAB zijn de verwachtingen voor 2003 zeer positief, onder meer doordat het gebruik van e-mail en zoekmachine marketing exponentieel groeit.

Bron: Persbericht IAB, 16 september 2003