Integrace Standaard Webshop versie 2.3

Versie 2.3 van de Integrace Standaard Webshop is een belangrijke release die een groot aantal uitbreidingen en verbeteringen omvat. We zetten de belangrijkste graag voor u op een rijtje.

  • Opvoeren productvarianten met eigen kenmerken en prijzen
  • Opvoeren producteigenschappen per producttype
  • Lay-out overzichtspagina’s en zoekresultaten
  • Lay-out en inhoud homepage
  • Herstructurering CSS
  • Geavanceerde filters voor het snel doorzoeken van grote productverzamelingen
  • Voortgang bestelproces nu grafisch zichtbaar
  • Koppeling met externe mailing list provider
  • Koppeling met Affiliate programma’s
  • Exportfeeds naar vergelijkingssites als Vergelijk.nl, Kelkoo, Ciao! en anderen
  • Geavanceerde verzendkostencalculaties
  • Koppelingen met Payment Service Providers
  • Vertrouwelijk dataverkeer kan worden versleuteld met SSL
  • Valutateken kan weggelaten worden
  • Dashboards voor inzicht en overzicht in orders en voorraden

Productvarianten

In de webshop kunnen productvarianten worden opgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een fotocamera die verkrijgbaar is in zilver of zwart, een t-shirt dat in verschillende maten en kleuren kan worden geleverd, of een dekbedovertrek dat in 3 maten verkrijgbaar is, elk met een andere prijs.

Elke productvariant kan hierbij een eigen titel, foto, beschrijving én prijs hebben.

Productopties kunnen in de shop worden getoond als dropdown naast het product, of in een lijst die onder het product wordt geplaatst. Wanneer opties uitsluitend afwijken in prijs wordt automatisch gekozen voor een drop-down.

Wanneer een product opties heeft is dat product pas bestelbaar nadat een optie is geselecteerd. Een product dat geen enkele actieve optie heeft kan nog wel worden getoond in de lijst, maar niet worden besteld.

Producteigenschappen

Producten kunnen worden voorzien van eigen producteigenschappen, die op de productdetailpagina kunnen worden getoond. Voorbeelden van dergelijke producteigenschappen: merk, categorie, collectie, wasvoorschrift enzovoorts.

Alle producteigenschappen kunnen ook worden gebruikt in filters. Door producteigenschappen slim te definiëren kunnen ook in grote productassortimenten producten snel worden gevonden.

Lay-out overzichtspagina’s en zoekresultaten

In de nieuwe versie van de shop kunnen overzichtspagina’s niet alleen meer in de traditionele lijstvorm worden getoond, maar tevens met meerdere foto’s naast elkaar. In deze nieuwe lay-out zijn foto’s groter. De lay-out is daarmee vooral geschikt wanneer beeld belangrijker is dan tekst, of als er bijvoorbeeld weinig tekst beschikbaar is bij een product.

 

In zowel de lijstvariant als de fotovariant kan worden gekozen tussen liggende en staande foto’s.

Lay-out en inhoud homepage

Integrace webshops hebben een geheel eigen uitstraling, maar tot op heden op de achtergrond allemaal een zelfde lay-out / pagina-opbouw. De winkelwagen zult u dus altijd in de rechterkolom rechtsboven vinden. Daaronder staan de blokken “Nieuw” en “Bestsellers”. Het menu staat horizontaal boven het content vlak, en de secundaire navigatie onderaan. De blokken kunnen individueel worden aan- en uitgezet, maar als ze er zijn vindt u ze altijd op dezelfde plek.

In versie 2.3 van de webshop zijn deze lay-out beperkingen volledig opgeheven. Alle elementen kunnen hun eigen positie krijgen, en er kunnen ook eenvoudig nieuwe elementen worden geïntroduceerd. De ontwerper is volledig vrij in de keuze.

In eerdere versies van de webshops werd door de software volgens vaste regels bepaald welke producten konden worden geplaatst op welke posities. Vanaf versie 2.3 bepaalt de webshophouder echter gehele zelf welke producten in de blokken Nieuw en Bestellers worden getoond. Alleen wanneer er geen keuzes worden gemaakt treden de automatische regels in werking. Daarnaast is het nu mogelijk om ook producten die niet in de aanbieding zijn te presenteren in het middenvlak.

Herstructurering CSS

Met de groei van het aantal webshops en de variaties in die shops werd het onderhoud van de CSS-files waarin de opmaak van de shops staat beschreven steeds moeizamer. In versie 2.3 zijn deze bestanden grondig onder handen genomen. Er wordt nu gebruik gemaakt van een basis-stylesheet. Voor elke nieuwe shop hoeft een vormgever uitsluitend een stylesheet met alle uitzonderingen te maken.

Filters

De shop is uitgebreid met actieve filters, waarmee snel een selectie kan worden gemaakt uit grote productverzamelingen. Filters kunnen ook worden aangeroepen vanuit menu-items. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk een menu-item “heren” en een menu-item “dames” op te nemen in een menu. Na klikken op dat menu-item worden alle producten voor heren (cq dames) dan getoond.

Bij elke aanroep van een filter wordt dat filter onthouden. Als vervolgens op een nieuw productkenmerk wordt gefilterd kan automatisch alleen worden gekozen voor waarden die voor dat kenmerk nog beschikbaar zijn. Een voorbeeld: nadat op “heren” is gefilterd worden onder “merk” nog uitsluitend herenmerken getoond; alle damesmerken zijn automatisch uit de lijst verwijderd.

Filters kunnen niet alleen in het menu worden aangeroepen en in de filterbox worden ingezet, maar ook worden gebruikt als lijst in de navigatie. Ook weer een voorbeeld om dit te verduidelijken: alle merken die als producteigenschap zijn opgevoerd kunnen als lijst in de navigatie worden getoond. Klikken op een merk geeft hetzelfde effect als kiezen voor het merk in de filter dropdown: alle producten van dat merk worden dan getoond.

Voortgang bestelproces

Voor een optimale conversie (van kijker naar koper) is het van belang dat een webshop bezoeker exact weet waar hij of zij zich in het bestelproces bevindt, en welke stappen er nog volgen voordat de bestelling definitief wordt.

In de nieuwe versie van de webshop wordt de voortgang van het bestelproces nu ook visueel in beeld gebracht door middel van een voortgangsbalk boven elke stap.

 

Daarnaast wordt op het laatste scherm voordat een bestelling definitief wordt nu niet alleen meer een overzicht geboden van de inhoud van de winkelmand, maar worden ook de persoonsgegevens nog een keer getoond. Naar alle gegevens kan direct worden teruggesprongen voor eventuele wijzigingen.

De shop voldoet met deze wijziging ook aan de richtlijnen die thuiswinkel.org stelt op dit punt.

Koppeling met externe mailing list provider

Versie 2.3 van de webshop biedt een geavanceerde koppeling met YMLP, een externe mailing list provider. Met YMLP kunnen eenvoudig nieuwsbrieven worden opgesteld en verzonden, en de tool is voorzien van geavanceerde faciliteiten waarmee wordt geregistreerd of nieuwsbrieven zijn gearriveerd en geopend.

Webshops die gebruikmaken van YMLP kunnen hun bezoekers nu eenvoudig de mogelijkheid bieden om zich te abonneren. Daarnaast wordt nu bij elke bestelling bij het invullen van persoonsgegevens al gevraagd of men een abonnement wenst op de nieuwsbrief. Dit kan d.m.v. “opt-in” of “opt-out”, al naar wens van de webwinkel. Ook een “double opt-in” kan eenvoudig worden ingesteld.

Koppeling met Affiliate programma

In een affiliate programma wordt de aanbrenger van een bezoeker aan de webshop beloond voor de lead. De beloningsstructuur verschilt per affiliate programma. Er kan worden betaald per bezoeker, per concrete lead of per bestelling.

Voor affiliatieprogramma’s die afrekenen wanneer er een bestelling is geplaatst moet doorgaans een code worden geplaatst op de bedankpagina die verschijnt na een bestelling in de shop. Het affiliate programma krijgt dan een seintje, belast de webwinkelier met het afgesproken bedrag, en beloont de aanbrenger.

In versie 2.3 van de webshop kan de bedanktpagina zeer eenvoudig worden voorzien van één of meerdere conversiecodes.

Exportfeeds en vergelijkingssites

Consumenten zoeken in toenemende mate binnen (prijs)vergelijkingssites naar het gewenste product, voordat een webwinkel wordt bezocht voor meer informatie en eventueel een aankoop. Het is dus zaak dat producten buiten de “muren” van de eigen webwinkel kunnen worden geplaatst op alle plekken waar een consument zoekt. Bij een beetje assortiment is dit handmatig niet te doen.

De nieuwe versie van de webshop omvat een geavanceerd mechanisme voor de geautomatiseerde koppeling met vergelijkingssites. Deze koppeling is voor elke vergelijkingssite geoptimaliseerd. De verschillende vergelijkingssites stellen verschillende eisen aan de aan te leveren data.

Momenteel is een koppeling beschikbaar met Beslist, Ciao!, Koopjespakker, Affiliate4you, Vergelijk en Kelkoo. In de komende releases zal deze lijst verder worden uitgebreid.

Geavanceerde verzendkostencalculaties

De nieuwste versie van de webshop omvat een zeer flexibele methode voor verzendkostencalculatie.

Uitgangspunt hierbij zijn de standaard verzendkosten voor elk product. Voor deze verzendkosten kan een maximum productprijs worden ingesteld waarboven deze verzendkosten vervallen. Dit was ook al mogelijk in eerdere versies van de webshop.

Op deze standaard verzendkostencalculatie is nu een systeem van toeslagen ontworpen. Er kunnen toeslagen worden gedefinieerd voor Verzendmethode (denk aan extra kosten voor verzekerd verzenden), Bestemming (Land), maar ook op basis van eigenschappen van producten (zoals gewicht of tariefsklasse. Verder is het mogelijk om per product verzendkosten in rekening te brengen.

Voor toeslagen bestaat de mogelijkheid om deze bij een bepaalde totale productprijs te laten vervallen. Tevens is er weer de mogelijkheid om voor verschillende verzendsituaties de maximum totale verzendkosten te definiëren.

Met dit systeem kunnen zeer complexe verzendkostencalculaties worden vormgegeven. Een voorbeeld: er wordt verzonden naar Nederland en België. Verzending naar Nederland kost 5,95, maar is gratis boven 50 euro. Voor Nederland kan ook verzekerd worden verzonden, met toeslagkosten van 3,50. Als naar België wordt verzonden bedragen de standaard kosten 8,95, bij bestellingen boven de 50 euro 3 euro, en bij bestellingen boven 75 euro wordt weer gratis verzonden. Verzekerd verzenden naar België kan niet. Als het totaalgewicht van alle producten hoger is dan 25 kilo wordt altijd een toeslag gerekend van 13,50, ongeacht het totaalbedrag van de bestelling. Enzovoorts.

Koppelingen met Payment Service Providers

De koppeling met PSP MultiSafePay is verbeterd. Hierdoor kan MultisafePay een besteller nu automatisch herinneringen zenden indien een betaling uitblijft.

Ook de koppeling met Buckaroo is gewijzigd. Alle betaalwijzen die Buckaroo ondersteunt (iDEAL, Paypal,creditcards, giftcard, Giropay, machtiging, PaySafeCard, overboeking) kunnen nu apart worden aangesproken. De besteller kiest dan al in de webshop de gewenste betaalmethode, en niet pas in de kassa van de PSP. Hierdoor is het mogelijk geworden om aan de diverse betaalwijzen ook verschillende betaalkosten te hangen.

Naast ABN AMRO iDEAL Easy wordt nu ook de ABN AMRO internetkassa ondersteund.

Versleuteling vertrouwelijk dataverkeer middels SSL

Persoonsgegevens die over internet worden verzonden dienen versleuteld te worden. Aan deze wettelijke eis, die ook voorwaarde is voor certificering door Thuiswinkel.org, wordt nu ook Integrace webshops voldaan. Wanneer winkels gebruik willen maken van deze mogelijkheid dient een SSL-certificaat te worden aangeschaft.

Weglaten valutateken

Voor iedereen die het nog niet is opgevallen: het euroteken is zo langzamerhand “uit” aan het raken, en wordt nauwelijks meer gebruikt in reclame-uitingen. Voor iedereen die dit valutateken ook storend vindt kan deze in versie 2.3 nu worden weggelaten. Als u het al niet om esthetische gronden wenst: uit onderzoek blijkt dat het weglaten van dit teken leidt tot wat hogere conversie.

Order en Voorraad Dashboards

Versie 2.3 omvat een veelgevraagde uitbreiding van de shop: het order- en voorraaddashboard. Dit dashboard geeft een actueel overzicht van alle orders, en per product de actuele voorraadstatus.

 

In het order dashboard hebben orders een status. Welke statussen beschikbaar zijn is volledig configureerbaar op klantniveau. Een status kan per order worden gemuteerd, of per groep van orders.

In het dashboard kan op diverse ordereigenschappen worden gefilterd en gezocht. Het is zeer eenvoudig om een overzicht te krijgen van bijvoorbeeld alle nieuwe orders, betaalde orders, te verzenden orders of verzonden orders. Door meerdere orders te selecteren kan met één handeling de status van de hele groep worden gewijzigd.

In de komende release wordt het orderdashboard nog uitgebreid met de mogelijkheid om creditnota’s te produceren (van hele orders of van orderregels), facturen en pakbonnen te printen, en etikettenbestanden te produceren voor o.a. veerzending via TNT Post (ParcelWare) en DPD (DeliSprint).

Het voorraaddashboard geeft de actuele voorraad bij elk product (cq productoptie) Deze voorraad wordt automatisch bijgewerkt bij een verkoop en bij een retour. Verder kan de voorraad handmatig worden bijgewerkt bij inkoop en voorraadverschillen.

In de komende release van de shop zal de actuele voorraad ook worden gebruikt om producten al dan niet te tonen in de shop. Uitlopende producten kunnen dan automatisch worden verwijderd uit de shop, en producten die tijdelijk niet voorradig zijn kunnen worden getoond maar niet bestelbaar zijn (of wel bestelbaar, al naar gelang de keuze van de webshophouder).