Remarketing met Google AdWords of Criteo

Bekruipt u wel eens het gevoel dat iemand over uw schouder heeft meegekeken bij het surfen omdat u opeens overal advertenties ziet van een shop die u eerder bezocht? U heeft dan te maken met remarketing, een innovatieve manier van adverteren op het web.

Google AdWords Remarketing

Remarketing met Google werkt in grote lijnen als volgt. U start met het definiëren van doelgroepen bij een AdWords advertentiegroep. Deze doelgroepen kunnen heel breed zijn (“bezoekers van de sectie camera’s”) tot zeer smal (“zoekers naar de Panasonic Lumix TZ-10”.) Voor elke doelgroep krijgt u een stukje code dat u plaatst op de desbetreffende pagina’s.

Elke bezoeker van een dergelijke pagina wordt getrakteerd op een cookie, een klein bestandje dat ongemerkt op hun computer wordt geplaatst. Wanneer zij vervolgens al surfend belanden op een site die behoort tot het Google Display Network presenteeert Google hen een AdWords advertentie uit de groep waaraan de remarketing code is gekoppeld. 

In uw zoektocht naar een nieuwe Panasonic Lumix TZ-10 ziet u dus opeens overal advertenties verschijnen van een winkel waar u inderdaad dat product eerder hebt bekeken. 

Remarketing is bijzonder effectief. Zoekers naar uw product worden voortdurend geattendeerd op uw winkel. Uw banners of ads hebben een veel hogere CTR (doorklikratio), u verhoogt het aantal terugkerende bezoekers en uw conversieratios gaan fors omhoog.  

 

Remarketing leidt ook tot een veel betere uitnutting van het inhoudsnetwerk voor Google zelf. Zonder remarketing moet Google op basis van de inhoud van pagina’s besluiten welke advertenties relevant zijn voor bezoekers. Dat leidt niet zelden tot vreemde conclusies en weinig effectieve plaatsingen. Voor een klik in het inhoudsnetwerk wordt meestal dan ook veel minder geboden dan voor een klik in het zoeknetwerk. Met remarketing zijn de advertenties wél relevant, en zullen adverteerders dus bereid zijn om meer te betalen.  

Personalized retargeting met Criteo

Google is niet de enige aanbieder van remarketing, en ook niet de eerste. Een goed voorbeeld van een alternatief is Criteo, een bedrijf dat al sinds 2005 bezig is met “personalized retargeting”. 

Criteo werkt iets anders dan Google. U levert uw productbestand of productfeed aan aan Criteo, en Criteo levert u een stukje code aan dat u op alle shop-pagina’s moet plaatsen. Criteo genereert vervolgens zelf banners waarin uw product (of set van relevante producten) wordt getoond.  

Daarna is het allemaal weer hetzelfde als bij Google: een bezoekers die uw shop heeft bezocht ziet bij elke site die meedoet aan het Criteo Network relevante advertenties. Als adverteerder betaal je ook bij Criteo per klik, maar raak je niet verzeild in een biedsysteem zoals google dat hanteert voor het tonen van advertenties op keywords.  

Dat “personalized remarketing” echt doet wat het belooft, blijkt wel uit de cijfers. Criteo rapporteerde recent dat in de eerste 5 maanden van 2010 meer dan 1 miljard aan aankopen is gedaan door de klikkers op de Criteo ads. 

Meer weten over remarketing met Google AdWords? Op het AdWords blog vindt u uitgebreide toelichting over Google AdWords Remarketing.