Remarketing groeit snel in populariteit

In opvolging van een eerdere blogpost over remarketing met Google en Criteo, geven we graag voor diegenen onder u die dachten dat het met remarketing zo'n vaart niet zal lopen, wat voorbeelden uit onze recente eigen surfpraktijk. Deze maken duidelijk dat remarketing een zeer snelle groei doormaakt.

Om nog even in de herinnering te roepen waar remarketing ook al weer om draait: bij deze vorm van webadverteren kunnen advertenties heel gericht worden vertoond, doordat Google weet in welke producten een bezoeker geïnteresseerd is.

Die bezoeker is namelijk bij een eerder bezoek aan een webwinkel getrakteerd op een aantal cookies waarin is vastgelegd welke pagina’s zijn bezocht. De webwinkelier heeft deze pagina’s gekoppeld aan advertenties. Google kijkt bij elk bezoek aan een site die meedraait in  het Google advertentienetwerk naar de cookies op de pc en toont de bijbehorende advertenties.

Sinds ook Google remarketing faciliteiten is gaan aanbieden is remarketing bezig aan een snelle opmars. We geven twee voorbeelden uit onze persoonlijke surfpraktijk.

 


remarketing dell   remarketing formstack
Een oriënterend bezoek aan de Dell webshop levert daags erop een prominente advertentie van Dell op de ED-website. Met daarin de focus op enkele producten die we hebben bekeken. Gedurende dezelfde zoektocht naar een nieuwe laptop bezoeken we notebookreview.com. En jawel hoor: niet-te-missen advertenties voor het recent bezochte formstack.com.

 
Helemaal optimaal is het daarbij allemaal nog niet ingeregeld: we lijken inmiddels wel achtervolgd te worden door Dell laptops waar we ooit een blik op hebben geworpen. Richting irritatiegrens zelfs, met pagina na pagina dezelfde advertentie, in alle formaten die Dell en Google samen maar konden bedenken.

Voor adverteerders is het natuurlijk prima, maar als argeloze surfer geeft het toch enigszins een big brother gevoel.

Het gebruik van “third party cookies” dreigde met de nieuwe telecommunicatiewet aan banden te worden gelegd. Nu begin juli duidelijk is geworden dat geen sprake zal zijn van strengere beperkingen, staat niets een zeer snelle verdere groei van remarketing in de weg.




Lees meer over remarketing in onze eerdere blogpost hierover: remarketing met Google AdWords en Criteo. En wilt u er als adverteerder zelf mee aan de slag: onze Shoxl webshop lijn biedt in de komende release volledige ondersteuning voor het plaatsen van de voor remarketing noodzakelijke codes.