Chartbeat is een erg simpel gereedschap. En dat is niet negatief bedoeld: deze tool voor real-time analytics is opzettelijk zeer eenvoudig en toegankelijk gehouden. De tool is daarmee een schoolvoorbeeld van hoe saaie bezoekersgegevens aantrekkelijk kunnen worden gepresenteerd.
Chartbeat is vooral visueel. Het biedt een overzichtelijk en praktisch dashboard dat in één oogopslag duidelijk maakt hoe druk het is op uw website of in uw webshop. Waar u met Google Analytics uitstekend kunt analyseren wat er in het verleden is gebeurd, geeft Chartbeat aan wat er NU aan de hand is.
Is dat nuttig? Niet altijd. Maar in bepaalde situaties zeker wel. Bijvoorbeeld als er net een nieuw product is gelanceerd, een persbericht is verstuurd, of een externe gebeurtenis toch met zekerheid verkeer naar de site zou moeten sturen. Op dergelijke momenten is het zeer instructief om direct het gevolg van de actie of de gebeurtenis te zien.
Ook in webwinkels is het erg aardig om te volgen wat er gebeurt. Welke winkelier wil niet zien hoeveel mensen er op dit moment in de winkel rondlopen, zaken in hun winkelmandje hebben liggen, voor de kassa staan en afrekenen. Met een tool als Chartbeat is het allemaal “live” te volgen en ziet de winkelier de mensen als het ware in de winkel rondlopen.
Integrace heeft Chartbeat draaien op een fors en toenemend aantal sites. Zo maakt de tool standaard deel uit van de Shoxl webshop. Ook op sites met zeer grote aantallen bezoekers, zoals bijvoorbeeld die van Omroep Brabant, vervult de tool nuttige diensten.
Chartbeat Dashboard in de praktijk: Omroep Brabant
Waar Google Analytics bezoekerspieken wegmoffelt in gemiddeldes, is in Chartbeat per seconde het werkelijke bezoekersaantal te zien. Dit geeft een veel beter inzicht in de pieken in bezoekersaantallen, en direct ook inzicht in de bestendigheid van de hosting omgeving bij die piekbelasting.
Ter illustratie ziet u hiernaast een recente bezoekerspiek op de Omroep Brabant site. Het optreden van deze piek was directe aanleiding om de servers extra in de gaten te houden. Conclusie: geen enkel issue, de piek was zelfs niet zichtbaar in onze serverstatistieken. (Maar ook dat is aardig om te weten). Overigens: Chartbeat monitort ook de bereikbaarheid van een site, dus als deze ook maar even down is schalt een alarm door de kamer. Iedereen direct wakker en achter de knoppen.
Is Chartbeat duur? Nou nee. Vrijwel elke zakelijke website kan ruim vooruit met het basisabonnement van $ 9,95 per maand. Het iPhone / iPad app-je is gratis. In het Chartbeat lab worden leuke app’s ontwikkelt waarmee de informatie permanent op een mooi groot scherm in de redactie- of directiekamer kan worden gepresenteerd. Ook gratis. Implementatie is supersimpel.
Dus: gewoon proberen, dat Chartbeat!