We hebben er lang op moeten wachten, maar dan heb je ook wat: een geduchte concurrent voor Beslist.nl, Kieskeurig.nl en de vele andere populaire Nederlandse vergelijkingssites. Niet dat dat Google’s insteek is overigens; de intentie is vooral om ook op productgebied een veel betere zoekervaring aan te bieden. Onbedoeld (?) maait de zoekmachine hiermee echter een fors stuk gras weg voor de voeten van vergelijkingssites.
Van Froogle via Google Product Search naar Google Shopping
Google Product Search heeft al een lange historie. De annoncering in Amerika vond plaats in april 2007. Maar ook vóór die datum experimenteerde Google met Froogle al op dit terrein. In Nederland was het vanaf februari dit jaar mogelijk om producten op te voeren; en op 3 mei is Google Shopping officieel live. Opgevoerde producten zijn vanaf die datum zichtbaar op Google Shopping, dat bereikbaar is via het menu-item Shopping op de Google homepage.
Google Shopping brengt voor de opname van producten géén kosten in rekening, en ook een klik op een gevonden product is (vooralsnog?) gratis voor de webwinkel. In die zin is Product Search dus te vergelijken met de normale organische zoekresultaten.
Google shopping versus Beslist.nl en anderen
En hier ligt gelijk het probleem voor de vergelijkingssites: daar moet voor een klik wél worden betaald. Als reactie op de annoncering kondigde vergelijkingssite Beslist.nl dan ook direct aan dat adverteren op de zoekmachine voortaan gratis zou zijn. Maar buiten kijf blijft staan dat de vergelijkingssites hier een zware dobber aan zullen gaan krijgen, alleen al door de prominente positie van Google in het zoeklandschap.
Op review gebied vat Google op dit moment simpelweg samen wat er op de diverse relevante vergelijkingssites wordt gezegd over een product. De bezoeker ziet dus op één plek info uit meer vergelijkingssites. Maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat Google ook op Google Shopping zelf de mogelijkheid tot productreviews gaat geven, waarmee de rol van vergelijkingssites zal worden gemarginaliseerd.
Producten in "rich snippets" en in AdWords advertenties
Google Product Search is niet alleen gratis voor zowel de webwinkel als de klant, maar biedt voor de webwinkel nog heel wat meer voordelen. Zo worden zoekresultaten als “rich snippet” tussen de organische zoekresultaten geplaatst, waardoor veel extra gratis publiciteit wordt gegenereerd. Door Google Product Search te koppelen aan een AdWords account kan de winkelier er verder voor zorgen dat er relevante productplaatjes verschijnen bij zijn advertentie, wat de attentiewaarde van die advertenties nog weer eens fors verhoogd.
Implementatie van Google Product Search is niet echt moeilijk. Er dient (net als bij vergelijkingssites) een product feed in XML formaat te worden aangeboden, of een tekstbestandje te worden geupload.
Google Shopping koppeling: standaard in Shoxl webshops
Integrace Shoxl Webshops hebben per heden, zonder kosten voor de webwinkelier, standaard de benodigde feed aan boord. Als Google dit allemaal gratis kan aanbieden, kunnen wij niet achterblijven natuurlijk ;-)