Facebook
Facebook is bezig met een enorme opmars in Nederland, ook in de zakelijke markt. Zeker de op consumenten gerichte merken kunnen zich niet meer veroorloven om dit kanaal te negeren. Facebook zelf stimuleert het gebruik door bedrijven, instellingen en merken: naast privé accounts is het inmiddels toegestaan én erg eenvoudig om bedrijvenpagina’s op te zetten.
De belangrijkste rol van Facebook ligt op het gebied van online marketing. Producten en aanbiedingen vinden in no-time hun weg door het sociale netwerk van facebook-vrienden. Voorbeelden van Nederlandse bedrijven die hier goed gebruik van maken zijn Hema en de Efteling. Een fraai Amerikaans voorbeeld van hoe-het-moet vinden we bijvoorbeeld bij Victoria’s Secrets.
In toenemende mate wordt Facebook echter ook gezien als kanaal voor service en support. Klanten kunnen 24 uur per dag hun vragen en commentaren kwijt, waarbij soms hele teams van support-medewerkers bezig zijn met de afhandeling.
Facebook wordt daarmee in rap tempo volledig gelijkwaardig met de corporate website, fora, email en de telefoon. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Toyota, Tom Tom en de KLM op Facebook. Bij het laatste bedrijf is een team van 14 man fulltime bezig met het medium.
Integrace is op Facebook aanwezig met alle belangrijke merken.
Het primaire (corporate) account is te vinden op www.facebook.com/integrace.
Naast het Integrace account zelf bestaan er aparte Facebook pagina’s voor Sitemanager CMS, Shoxl Webshops, Droptoprinter en Solr Site Search. De laatste twee zijn nog jong en bieden nog vrij weinig content, maar ook daar is het begin gemaakt.
Twitter
Ook Twitter ontwikkelt zich snel naar een gereedschap voor zakelijk gebruik. Voor bedrijven is natuurlijk als eerste van belang om te volgen wat er allemaal over het bedrijf wordt gezegd via dit kanaal, zodat bijvoorbeeld bij klachten direct kan worden ingegrepen en de imago schade beperkt blijft.
Nog veel belangrijker is echter de kracht en snelheid waarmee commerciële boodschappen via Twitter kunnen worden verspreid. Door een solide netwerk van volgers op te bouwen, elk weer met zijn of haar eigen netwerk van volgers, zijn klanten en prospects in een noodtempo te bereiken.
Integrace is ook op Twitter aanwezig met al onze merken. Naast het Integrace account (te vinden op twitter.com/integrace) hebben we dus accounts voor de 4 belangrijkste producten: Sitemanager CMS, Shoxl, Droptoprinter en Solr Site Search.