Winkelier onderschat impact van online verkoop

In een recente publicatie stelt de Rabobank onomwonden dat een winkelier zonder “omnichannel retailing” geen toekomst meer heeft. Internet wordt nog te vaak gezien als een verplichte aanvulling op de stenen winkel. Ook uit onze eigen ervaringen blijkt dat retailers vaak veel te licht denken over e-commerce.

Internet commerce is “booming”, zoveel is wel duidelijk. In 2011 tellen we in Nederland naar verwachting 73 miljoen online aankooptransacties, wat zich vertaalt naar een gemiddelde van circa 200000 bestellingen per dag. De omzet die hiermee gemoeid is bedraagt meer dan 9 miljard euro.

Op een totaal aan consumentenbestedingen in de detailhandel van circa 100 miljard praten we dus inmiddels toch over een procent of 10. Dat is merkbaar voor de winkelier, en die begint dan ook in toenemende mate in actie te komen.

De vraag is echter hoe serieus dit relatief nieuwe kanaal wordt genomen door de gemiddelde detaillist. Volgens de Rabobank wordt e-commerce nog te veel gezien als een verplichte aanvulling op de bestaande verkoopkanalen. Internet wordt beschouwd als een bedreiging; en zeker niet als een kans om nieuwe markten te ontdekken en nieuwe klanten te bedienen.

Met een virtueel winkelpand ben je er niet

Onze eigen ervaringen met startende e-tailers onderschrijven dit volledig. Veel detaillisten starten zonder visie, strategie, concrete doelstellingen, maar vooral: zonder voldoende kennis van online marketing, online concurreren, en het online landschap in het algemeen.

Nu is het inmiddels ook wel erg makkelijk geworden om een webwinkel te openen. Kijk maar eens naar ons eigen aanbod op dit gebied: drie klikjes en de (standaard) winkel is aangemaakt. Nog even vullen, betaalmethode koppelen, et voilà: het virtuele winkelpand is geopend.

Zo snel als een webshop wordt geopend, kan hij echter ook weer worden gesloten. En in veel gevallen zien we dat ook gebeuren. De omzet kwakkelt, het bezoek valt tegen (voor zover de winkelier daar zicht op heeft), en de winkelier verlaat gedesillusioneerd het online strijdtoneel.

De belangrijkste faalfactor? Een volstrekte onderschatting van de complexiteit van ondernemen op internet. 

Internet ondernemen vraagt om online expertise

Het opbouwen van een succesvolle e-business vraagt allereerst om een solide visie, waarin primair de vraag wordt beantwoord waarom de winkel succesvol zou kunnen zijn temidden van hele bergen concurrenten. Het antwoord ligt doorgaans besloten in productprijs, uniekheid,  of merkbekendheid.

Nadat dergelijke vragen over visie, strategie en doelstellingen zijn beantwoord ligt er nog een lange waslijst aan zaken die moeten worden weggewerkt voordat de webwinkel klaar is voor lancering. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de koppeling met bestaande back-office systemen en allerhande derde partijen. Met de stijgende omzetten stijgt ook de professionaliteit van webwinkels: wil je (nog) meedoen dan moet je over een steeds hogere lat heen springen. 

Concurreren op internet vraagt vervolgens om een grondige kennis van de marketingmiddelen die breed worden ingezet in dit kanaal. We praten dan over zaken als zoekmachine-optimalisatie, zoekmachine-adverteren, vergelijkingssites, sociale media, mobiele apparaten, web analytics, conversie-optimalisatie. Om de belangrijkste maar te noemen, in een willekeurige volgorde.

eVisie Rabobank - Werk aan de winkel!

Kortom: bezint eer gij begint. Òf om nog maar eens een andere open deur in te trappen: zorg dat je weet wat je niet weet. Stap niet onbezonnen het e-bootje in, maar bedenk waar je naar toe wilt varen – en hoe je gaat voorkomen dat je onderweg wordt overvaren door concurrenten met een e-speedboot of e-oceaanstomer, waar we er in internetland ook steeds meer van zien.  Lees eens goed wat de Rabobank er over heeft te zeggen in zijn eVisie - werk aan de winkel! en zoek dan een partner die je kan helpen om je eigen e-visie waar te maken (wij weten er wel één :).