Penguin Update Google algoritme tegen “overoptimalisatie”

Recent is de al eerder door Google zoekgoeroe Matt Cutts aangekondigde wijziging van het Google indexeringsalgoritme live gegaan, onder de noemer "Penguin". Net als de Panda update van vorig jaar mag ook nu worden verwacht dat dat zal leiden tot significante verschuivingen in de posities van sites binnen de zoekresultaten. Is het ook voor uw site tijd voor actie?

Het Google algoritme bepaalt hoe relevant uw site is voor zoekvragen, en dus op welke positie uw site moet verschijnen op de zoekresultatenpagina. Dit algoritme wijzigt frequent; in 2011 werd het op zo’n 500 punten gewijzigd. 

Panda update

Van deze wijzigingen had de Panda update de grootste impact: circa 12% van alle zoekvragen kreeg na deze update een andere resultaatpagina te zien dan er vóór. Voor sites die na deze update naar beneden duikelden in de ranking waren de druiven zuur. Het economisch belang van een hoge positie op de zoekresultatenpagina (en we praten dan uiteraard over de organische zoekresultaten, niet over AdWords) is immens. Een lagere positie heeft direct invloed op klikratios en daarmee op omzet.

Doel van de Panda update was om “high quality” sites te bevoordelen boven “low quality” sites.  In de laatste categorie  vallen dan sites met weinig toegevoegde waarde voor bezoekers, sites die vooral content van anderen presenteren, en sites die simpelweg niet erg nuttig zijn voor een bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan de vele sites die uitsluitend gericht zijn op het binnenhalen van advertentie- of affiliate inkomsten.

Penguin Overoptimalisatie update

Met de recente Penguin update van het zoekalgoritme gaat Google nu de sites te lijf die met ongeoorloofde praktijken een hogere positie in de zoekresultaten behalen dan dat ze zouden moeten hebben. Tot die praktijk behoort bijvoorbeeld “keyword stuffing”:  het te vaak herhalen van keywords op een pagina,  met als doel om hoog te scoren, en niet zozeer vanuit de noodzaak om bezoekers goed te informeren. Een ander voorbeeld is de inzet van “link schemes”: opzetjes om “link juice” (page rank) naar een pagina te leiden

Google’s herhaalde standpunt hierin is dat sites zich niet druk moeten maken over optimalisatie voor Google. Wat ze wél moeten doen is zich richten op de productie van kwalitatief hoogwaardige content. Om te bepalen of content van hoge kwaliteit is heeft Google een handige vragenlijst opgesteld.

Met dat advies kunnen we hier alleen maar instemmen. Alleen interessante,  actuele en liefst ook originele informatie is een terechte basis voor een hoge positie. Met  trucjes inspelen op zwakheden in het Google algoritme is dat gelukkig in steeds mindere mate.