A/B-testing is een marktonderzoeksmethode waarbij de gebruikers in twee groepen verdeeld worden die beide een andere versie van het product te zien krijgen. Door een A en een B versie van een product te tonen en het gedrag van de klant te monitoren krijgt men inzicht in de voorkeuren van de klant, zonder de klant hiervoor te hoeven ondervragen. Op basis van onderzoeksresultaten kan dan bepaald worden welke van de twee varianten het best aansluit bij de gestelde doelen. Dit kan bijvoorbeeld de versie zijn die zorgt voor de meeste aankopen, of de meest prijzige aankopen. In de offline wereld zijn er talloze van dit soort onderzoeken gedaan, bijvoorbeeld wat de effecten zijn van klassieke,- of popmuziek op de uitgaven van de klant.
Waarom A/B-testen?
Websites zijn bij uitstek geschikt om op deze manier de effectiviteit te testen. Namelijk, waar er bij offline A/B-testen problemen ontstaan bij het objectief registreren van de uitkomsten, wordt het gedrag van de online bezoeker automatisch opgeslagen. Daarbij is de realisatie van twee verschillende versies relatief eenvoudig en goedkoop, en ondervindt de klant weinig tot geen hinder van een A/B-test.
Een groot voordeel van het maken van beslissingen op basis van een A/B-test is dat deze kunnen worden gebaseerd op statistische resultaten en feiten. Dit zorgt ervoor dat het design van een website minder onderhevig is aan de persoonlijke smaken van managers of ontwerpers, maar dat de voorkeuren van bezoekers doorslaggevend zijn. Aangezien de concurrentie op internet hoog is, is het van belang dat een website door bezoekers gewaardeerd wordt. Om niet onder te doen aan concurrenten is het aan te raden de website te blijven optimaliseren. Een proces waar A/B-testen onmisbaar in zijn.
Praktijk
Een goed voorbeeld van een veelvoorkomende A/B-test voor websites en webshops is de kleur en/of grootte van de call-to-action button. Ook de indeling kan goed als subject voor een A/B-test worden gebruikt. Willen bezoekers bijvoorbeeld grote afbeeldingen, of liever meer content? De indeling is ook in het geval van
Omroep Brabant een belangrijk onderdeel van de test. Belangrijke veranderingen zijn hier de lay-out en het ontbreken van de fotorol. Zoals op de screenshots van de A en B versie van Omroepbrabant.nl te zien is, worden op de oude (A) versie van de website belangrijke nieuwsberichten vertoond in een filmrol. Op de nieuwe (B) versie van de website wordt één nieuwsbericht uitvergroot weergegeven, met andere nieuwskoppen ernaast. Nu is het aan de bezoekers om met hun klikgedrag aan te geven welke versie van de website zij prefereren.