Postorderbedrijf Wehkamp heeft in 1995 zeer succesvol de overstap naar het internet gemaakt. Als
Wehkamp.nl werd afgelopen jaar een omzet van
590 miljoen binnengehaald met een klantenbestand van 4.4 miljoen geregistreerde bezoekers. De website van Wehkamp.nl is over de jaren heen veelvuldig in de prijzen gevallen voor de gebruiksvriendelijkheid en de algehele waardering van de website. Als postorderbedrijf had Wehkamp.nl misschien al wel de juiste papieren om een succesvolle webwinkel te beginnen, maar lang niet alle postorderbedrijven van toen zijn nu succesvol. Dat Wehkamp.nl hier wel in is geslaagd komt onder anderen doordat zij er vroeg bij waren, ze de aanwezige pluspunten goed wisten in te zetten, en een technisch vernieuwende website ontwikkeld werd.
Wat valt op bij Wehkamp.nl?
- gebruiksvriendelijke winkelen door een assortiment van meer dan 180.000 artikelen, van mode tot electronica
- zeer persoonlijke benadering, met persoonlijk profiel, persoonlijke voorkeuren, persoonlijke filters
- inventieve en conversie verhogende details
- mobiele website voor smartphones, en app voor tablets
Zoekfilters, product management, intuïtieve productsortering
Met een assortiment van meer dan 180.000 artikelen is gebruiksvriendelijk winkelen geen gemakkelijke opgave. Het lijkt wellicht simpel, maar achter het overzichtelijke interface schuilen complexe filters, een doordachte productsortering, en een trefzekere zoekfunctie om het gebruik zo eenvoudig mogelijk te maken.
In werkelijkheid is de webwinkel dus niet zo eenvoudig. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar dameskleding heb je de mogelijkheid om te filteren op soort artikel, merk, maat, kleur, of prijs. Ook kunnen de filters gecombineerd worden of zelfs allemaal tegelijkertijd gebruikt worden. Op de afbeelding hiernaast is een voorbeeld te zien van de filters die bij de productgroep damesmode van toepassing zijn. Ter vergelijking zijn ook filters van de productgroepen Beeld & Geluid (televisies) en Wonen & Slapen (bedden & boxsprings) weergegeven. Per product of productgroep zijn dus andere filters van toepassing.
Mijn Wehkamp

Hoewel termen als personalisatie en profielen inmiddels welbekend zijn, is de juiste invulling van een persoonlijke aanpak niet vanzelfsprekend. Wehkamp.nl heeft met
Mijn Wehkamp de optie van het aanmaken van een profiel verheven naar een hoger niveau. Naast een persoonlijk profiel met foto, kunnen bezorgvoorkeuren, e-mailvoorkeuren, betaalvoorkeuren en cookievoorkeuren worden ingesteld. Dit geeft de klant het gevoel controle te hebben en voorkeuren hoeven niet telkens opnieuw gevraagd te worden. Een voordeel voor de klant én Wehkamp.nl dus.
Behalve het instellen van gebruiksvoorkeuren heeft de klant bij Wehkamp.nl ook de mogelijkheid de maten vooraf in te stellen, zodat hier gemakkelijk op gefilterd kan worden. Bovendien kan voor ieder gezinslid een aparte maattabel worden ingevuld, want Wehkamp.nl is er voor het hele gezin.
Details
Bij de webwinkel Wehkamp.nl zijn er verscheidene kleine en grotere elementen die de shop maken tot wat die is. Een paar noemenswaardige voorbeelden hiervan vallen in het bijzonder op, door hun inventieve of conversie verhogende karakter. Elementen die vooral kunnen leiden tot meer conversies zijn de “speciale shops” en de “andere klanten kochten of bekeken ook” pagina’s. Deze twee hebben gemeen dat beide de klant aanzetten om ook andere producten te bekijken waar ze niet specifiek naar zochten. Onder de speciale shops vallen per productgroep andere pagina’s, waaronder cadeautips, premium selection, mama & kind en streetwear. Deze pagina’s wijzen de klant op producten die ze anders wellicht niet gezien zou hebben. Bij de gerelateerde producten wordt juist ingespeeld op de voorkeuren van de klant, waarbij via een bekeken product doorgeklikt kan worden op verwante producten.
Een ander element van Wehkamp.nl is een winkelmand die met behulp van cookies actief blijft, ook na afsluiten en heropstarten van de browser. Na het afsluiten van de browser blijven de eerder geselecteerde producten in de winkelmand staan. Omdat veel klanten hun winkelmand vroegtijdig verlaten, is het onthouden van de geselecteerde producten een manier om dit verlies op te vangen. Naast het onthouden van de producten in de winkelmand zou er ook nog een herinnerings e-mail verstuurd kunnen worden. Hierbij moet wel gezorgd worden dat de klant niet geïrriteerd raakt, anders kunnen zulke mailtjes als spam gezien worden.
Mobiele website en Wehkamp app
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, mobiele apparaten hebben de toekomst. Hoewel de meeste conversies misschien nog op de pc gedaan worden, worden smartphones en tablets wel veel gebruik om te oriënteren. Bovendien wordt inmiddels meer dan 10% van de online aankopen op een mobiel apparaat gedaan. Een goede mobiele weergave is dus uitermate belangrijk voor een webwinkel als Wehkamp.nl.
Deze noodzakelijkheid vullen zij in met een mobiele website voor smartphones, en een app voor iPads en android tablets. Opmerkelijk is wel dat de website van Wehkamp.nl momenteel nog niet responsive is. Dit is door de ontwikkeling van mobiele websites wellicht geen vereiste, maar met een grote hoeveelheid aan verschillende afmetingen van schermen is een responsive site in veel gevallen een verbetering van de optimale weergaven op álle formaten beeldschermen.