Coolblue is door Thuiswinkel Awards uitgeroepen tot beste webwinkel van 2013. Hierbij wonnen zij ook de publieksprijzen consumentenelectronica en telecom, en de vakprijzen voor customer centricity en delivery. Niet de minste dus, en daarom een webwinkel om in de gaten te houden. Coolblue maakt de laatste jaren een zeer snelle groei door en dit wordt ook in de website doorgevoerd. Zo zijn de vele losse webshops nu ondergebracht onder het overkoepelende merk Coolblue.
Coolblue's karakteriserende kenmerken
- vernieuwend concept
alle shops in Coolblue uitvoering
- goede service en pro-actief op social media
- omvangrijk assortiment
Vernieuwend concept
Zoals in de inleiding al opgemerkt, bestaat Coolblue uit meer dan 200 gespecialiseerde webshops, met allemaal een eigen URL. Doordat al deze webshops zeer gespecialiseerd zijn (statiefshop, bluerayspelershop, etc) worden potentiele klanten die selectief op zoek zijn op internet makkelijker naar Coolblue geleid. Deze aanpak zorgt ervoor dat de
Long Tail van de markt wordt bereikt. Echter, met een overkoepelende organizatie als Coolblue rondom de talloze webshops wordt ook als geheel naamsbekendheid gecreëerd. De webshops kunnen zo én apart én gezamelijk onder de aandacht gebracht worden. Dubbel op dus, en ondanks dat Coolblue op dit moment bij het grote publiek nog niet zo bekend is lijkt dit een kwestie van tijd te zijn.
Alle shops in Coolblue uitvoering
Met meer dan 200 gespecialiseerde shops onder één virtueel dak is Coolblue geen normale webshop. Iedere shop heeft zijn eigen website, eigen URL, eigen zoekmogelijkheden. Echter, alle webshops maken gebruik van dezelfde header en footer, en bovendien is er één algemene winkelmand die producten uit verschillende shops verzameld en alles in één keer afrekend. Doordat alle shops dezelfde basis hebben hoeven deze bestanden maar één keer te laden, wat scheelt in snelheid. De verschillende gespecialiseerde shops en URL’s zorgen voor een optimale zoekmachine vindbaarheid.
Een additionele functionaliteit die in alle webshops is opgenomen is een begrippenlijst met vakjargon. Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is, worden in de productbeschrijvingen begrippen onderstreept, waar men door op te klikken een definitie van te zien krijgt. Ook is de gehele begrippenlijst per webshop te bekijken.
Een kanttekening op de technische ontwikkeling van Coolblue is dat er vooralsnog geen mobiele website, geen responsive website, en geen app ontwikkeld is. Wellicht worden de meeste producten uit het assortiment van Coolblue nog vooral op PC’s besteld, toch is de trend op het moment wel om te oriënteren op tablet of smartphone om vervolgens op een PC de aankoop te doen. Een website als die van Coolblue, met zoveel verschillende shops en filtermogelijkheden, is misschien niet eenvoudig om te bouwen naar een mobiele of responsive versie. Een app daarentegen lijkt zich juist zeer goed te lenen voor het concept van Coolblue. Mogelijk zijn ze hier op dit moment mee bezig en kunnen we binnenkort een nieuwe Coolblue app verwelkomen.
Service en social media
Eén van de unique selling points van Coolblue is de service rondom bestellingen. Zo worden bestellingen die voor 23:59 worden gedaan de volgende dag al bezorgd. Bovendien kan tegen betaling bepaald worden op welk tijdstip een product bezorgd wordt, en er kan zelfs voor worden gekozen het dezelfde dag te laten bezorgen. Het lijkt een eenvoudige belofte, maar achter deze belofte schuilt een zeer efficiënt logistiek model, met grote bereikbare magazijnen en flexibele bezorgers. Concurrenten moeten van goede huizen komen om dat te evenaren.
Naast snelle bezorging streeft Coolblue het na om vragen en klachten via e-mail binnen 4 uur te beantwoorden. Vragen op Facebook en Twitter worden zelfs binnen 30 minuten beantwoord. Dit is daarmee meteen een belangrijk onderdeel van de marketing van Coolblue. Want hoewel veel bedrijven social media nog als een bedreiging zien voor het merkimago, gebruikt Coolblue het in haar voordeel. Facebook wordt vooral gebruikt ter promotie, voor acties, en als platform voor fans. Twitter wordt voornamelijk gebruikt als klantenservice, voor klachten, vragen en hulp.
Omvangrijk assortiment
Belangrijk voor zo’n omvangrijke webshop als Coolblue is dat het assortiment gemakkelijk kan worden overzien door klanten. Een duidelijke productverdeling en goede zoekfunctionaliteiten liggen aan de basis van goede gebruiksvriendlijkheid. Zoals hierboven al vernoemd zijn de producten van Coolblue ondergebracht in talloze kleine webshops met elk hun eigen specialiteit. Deze shopjes zijn weer samengevoegd onder bepaalde productgroepen (telefonie, laptops & pc’s, etc), zodat gemakkelijk genavigeerd kan worden op de website. De zoekfunctionaliteiten zijn wat minder aanwezig. Het is even zoeken waar de filterfunctie verborgen is, deze staat namelijk niet standaard naast de producten maar komt tevoorschijn bij “Keuzehulp”. . Per productgroep zijn de filters verschillend, ze kunnen tegelijkertijd gebruikt worden en de pagina wordt niet iedere keer ververst bij het instellen van een nieuwe filter. Zeer gedetailleerd, zodat de klant die weet wat hij wil dit makkelijk kan vinden. Maar ook algemenere opties, zodat de klant die moeite heeft met kiezen gemakkelijk wegwijs kan maken.
In de vorige blog werd Wehkamp.nl besproken. Ook de zeer uitgebreide zoekfunctionaliteiten kwamen hierbij aan bod. Wanneer de zoekfunctionaliteiten van Coolblue met die van Wehkamp.nl worden vergeleken wordt duidelijk dat Coolblue op dat gebied nog een paar stappen achterloopt. De zoekfunctie bijvoorbeeld, herkent enkel hele woorden en vult woorden niet automatisch aan. Dit is een functionaliteit die bij Wehkamp.nl wel tot in de puntjes is gerealiseerd.