Kipp & Zonen optimaliseert voor mobiel met responsive website

Kipp en Zonen heeft een lange historie: het bedrijf bestaat al sinds 1830. De basis voor dit succes is vooral de voortdurende drang tot vernieuwing en innovatie. Ook de nieuwe website geeft hier weer blijk van: niet alleen is de vormgeving geheel herzien, maar de website is ook nog eens volledig responsive.

Kipp & Zonen schuwt innovatie dus niet, en de rond 2008 (ook door Integrace) gerealiseerde website zat eigenlijk al behoorlijk geavanceerd in elkaar. Zo werden alle onderdelen van de site dynamisch getoond op basis van tags. De site was echter nog op geen enkele wijze geoptimaliseerd voor mobieltjes. Reden om om te zien naar een responsive site, liefst natuurlijk met behoud van alle krachtige faciliteiten die de site al had.



Groeiend mobiel bezoek vraagt om responsive site

Een responsive website past zichzelf automatisch aan aan het apparaat waarop de site wordt bekeken. Met de sterke groei van bezoek vanaf mobiele devices (tablet en smartphones) is een responsive site inmiddels eigenlijk een "must-have', maar dik gezaaid zijn ze nog bepaald niet in Nederland. De reden daarvoor is voor een belangrijk deel gelegen in de vaak wat hogere investering die een responsive site met zich meebrengt. Bij de ontwikkeling moet rekening worden gehouden met de kenmerken en beperkingen van een breed scala aan platformen. Dit brengt veel ontwikkel- en testwerk met zich mee. Daarnaast is ook responsive technologie nog relatief jong en in ontwikkeling, en ook dat brengt kosten met zich mee.

Voor Kipp & Zonen, als bedrijf dat niet alleen gewend is aan de kosten van voortdurende innovatie maar dat daar ook de vruchten van plukt, bestond eigenlijk geen enkele twijfel over de noodzaak van een responsive aanpak. De geheel vernieuwde site is dan ook voorzien van geavanceerde "responsive" snufjes.



Verschillen homepage pc-variant en mobiele variant

We sommen de verschillen graag voor u op, maar de beste indruk krijgt u toch als u de site bekijkt op zowel een pc als op een mobiel. Of als alternatief, wanneer u de site bekijkt op een pc en dan het browserwindow telkens verkleint. Let daarbij dan op de volgende effecten.

  1. Op het kleinere scherm van een mobiel is het uitgebreide en scherm-brede menu vervangen door een uitklapmenu dat bereikt kan worden middels een menu-icon rechtsboven. Taalkeuzes en wat faciltaire zaken zijn ondergebracht in een apart Instellingen menu.
  2. De zoekbox in de header van de pc-versie verschuift naar een centrale positie in de mobiele variant.
  3. Voor de ondersteunende teksten in de header foto is geen ruimte in de mobiele variant, en die zijn daarin dan ook verdwenen.
  4. De drie blokken met werkgebieden direct onder de headerfoto schalen tot en met de tablet-variant netjes mee, maar zijn in de mobiele versie opgeofferd ten faveure van de nieuwsitems. Ook de Twitter en Poll blokken zijn helemaal verdwenen in de mobiele versie.
  5. Het blok Distributeurs staat in de mobiele versie direct onder de nieuwsberichten. Ook het blok Events is verplaatst en staat in de mobiele versie een heel stuk naar onderen. 

 

Kortom, content wordt geschaald, verplaatst en verwijderd om optimaal in te spelen op de verwachte informatiebehoefte van de mobiele bezoeker en op de kenmerken van het apparaat dat hij/zij gebruikt. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de homepage, maar voor elke pagina van deze uitgebreide website

Daarnaast zijn er nog meer verschillen tussen de oude site en de responsive site, die u hier niet ziet omdat we de oude site niet in beeld brengen. De wijzigingen betreffen vooral de grotere afmetingen van fontjes, knoppen en plaatjes, omdat er rekening wordt gehouden met aanraakschermen. Pagina's zijn ook veel langer, omdat er op mobiele apparaten veel makkelijker wordt gescrollt dan wordt doorgeklikt naar nieuwe pagina's.



Een mobiele site is nog geen responsive site

Hoewel de PC-variant en de mobiele variant fors verschillen qua lay-out, is er toch sprake van één site. In de presentatie op de platformen wordt bepaald wat er wordt getoond. Er is echter één content-base, en het is niet noodzakelijk om verschillende varianten van content te creëren voor de verschillende platformen. 

Een responsive site verschilt hierin dus van een aparte mobiele site, die specifiek voor het mobiele platform wordt gebouwd.  

Verder betreft het responsive gedeelte alléén de vormgeving, en níet de functionaliteit: de bestaande site-functionaliteit, het bestaande CMS en alle inhoud van dat CMS, worden nog gewoon gebruikt. Het responsive maken van de site betrof de uitsluitend de "buitenkant" van de website.



De toekomst: implantatie in het brein?

De ontwikkelingen gaan snel. Met de vernieuwde responsive site is Kipp & Zonen weer klaar voor in ieder geval de nabije toekomst. Dat we rekening moeten gaan houden met "game changers" als Google Glasses, met communicatie via ingebrachte ooglensjes, of met een rechtstreekse connectie met het brein: we weten het. Maar voorlopig is het devies: even pas op de plaats en uitrusten ;-)