Online kopen wordt steeds mobieler

De recente M-commerce Monitor, door Blauw Research i.s.m. Thuiswinkel.org, bevestigt dat de wereldwijd zichtbare verschuiving van online aankopen van desktop naar mobiel, zich ook in Nederland voordoet. In het eerste halfjaar van 2013 deden 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop via smartphone of tablet. Dit is een stijging van 53% ten opzichte van dezelfde periode in 2012.

Op het mobiele platform is vooral het productsegment Kleding & Schoenen onverminderd populair: dit segment staat voor circa 40% van de mobiele kopers. Maar ook persoonlijke verzorgingsproducten (22%), computer hardware (21%), muziek downloads (20%) en vliegtickets (19%) doen het uitstekend. Per aankoop werd gemiddeld € 239 besteed.

Naar verwachting zal de M-Commerce over 2013 ruim een miljard bedragen. In de eerste helft van 2013 was dit al € 550 miljoen (een stijging van 67% ten opzichte van 2012).

De meeste mobiele aankopen (circa 67%) gebeuren via een tablet.  Ook de mobiel wordt ingezet in huis, aangezien circa 83% van de mobiele aankopen vanuit huis wordt gedaan. Buitenshuis is het weer vooral de smartphone die wordt ingezet bij het mobiel shoppen.

In onderstaande infographic van Thuiswinkel.org wordt de ontwikkeling treffend in beeld gebracht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de sectie M-Commerce monitor op de website van Thuiswinkel.org.

 

Bron: M-commerce Monitor, Blauw Research i.s.m. Thuiswinkel.org