HTTPS en SSL Certificaat
Hoe zit het ook alweer? HTTPS is het HyperText Transfer Protocol Secure; oftewel hoe een aanvraag tussen de browser en de webserver wordt afgehandeld. Met de toevoeging S (secure) aan HTTP wordt de data uitwisseling versleuteld en is het dus bijna onmogelijk om te achterhalen welke data wordt uitgewisseld. Om je website op HTTPS te laten draaien heb je een SSL Certificaat nodig. Een SSL Certificaat zorgt voor de versleuteling (encryptie) van de verbinding en het valideren van de identiteit van de website. De bezoeker van je website kan vervolgens via het slotje in de browser kijken of je daadwerkelijk bent wie je zegt dat je bent.
HTTPS en Google
Op Blogspot heeft Google aangegeven dat zij het gebruik van HTTPS wil stimuleren. Google doet dit door extra ranking punten te gaan toekennen aan websites die onder een SSL certificaat draaien. Daarbij wordt wel direct aangegeven dat deze extra ranking credits nu nog minimaal zijn en dat andere elementen zoals kwaliteit van de content veel zwaarder meewegen. Echter, in de toekomst zal het hebben van een SSL certificering mogelijk zwaarder worden meegewogen.
HTTPS zorgt nog niet voor spectaculaire stijging in de Google zoekresultaten
Als Google meldt dat zij extra punten toekennen aan een bepaald eigenschap, zorgt dit er uiteraard voor dat een hoop websites deze aanwijzing direct opvolgen. Daarnaast wordt er door SEO bloggers aandacht aan besteed, en onderzocht of er inderdaad veranderingen in de zoekresultaten optreden. Nou, uit de eerste meetresultaten (na 1 maand) blijkt dat het inzetten van HTTPS niet direct leidt tot een stijging. Volgens Search Engine Land en SearchMetrics zijn er geen zichtbare resultaten opgetreden voor websites die van HTTP naar HTTPS gemigreerd zijn. De meeste zijn al blij dat ze niet gedaald zijn in de ranking.
Even wachten of toch overstappen
Mijn advies is toch om op korte termijn een SSL certificaat op je domeinnaam aan te vragen. Niet alleen omdat Google dit wil maar ook om je bezoekers te laten zien dat je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan. Zo kunnen je bezoekers zelf controleren of jij zegt wie je bent. In de toekomst zullen alle websites wellicht onder SSL moeten gaan draaien, dus nu overstappen is zeker verstandig, better safe than sorry!