Het internationaal beschikbaar maken van de "mobile-friendly" tag werd gisteravond door Google bekendgemaakt op de Webmasters' Google+. De “mobile-friendly” tag, waar we eerder al over schreven, komt in de zoekresultaten op smartphones in de snippets te staat. Met deze tag wordt aangegeven dat een website goed werkt op mobiele apparaten, en dus “voor mobiel” is.
Natuurlijk hebben we dit meteen even getest met onze Integrace website. De “voor mobiel” tag verschijnt inderdaad in de snippets in de zoekresultaten. De Integrace website is "voor mobiel", of mobielvriendelijk, omdat deze volledig responsive is ontworpen. Dit wordt nu door Google bevestigd in de zoekresultaten.
Met deze tag maakt Google duidelijk dat ze het belangrijk vinden voor websites om net zo goed beschikbaar te zijn op mobiele apparaten als op desktops. Het gebruik van mobiele apparaten is de laatste jaren zo snel gestegen dat je je af kunt vragen of het niet sowieso het belangrijkste medium is waarop een website geopend wordt. Zoals in de vorige update over de mobile-friendly tag ook is vermeld heeft Google een developers handleiding voor mobiel vriendelijke websites gemaakt, die inmiddels ook in het Nederlands beschikbaar is. In deze handleiding is het ook mogelijk te testen of een website mobiel vriendelijk is volgens de eisen van Google.