Tip 1: Focus op zoekconcepten in plaats van zoekwoorden
Zoekmachines zijn tegenwoordig zo intelligent dat ze synoniemen begrijpen en zoekopdrachten kunnen aanvullen. Het is daarom aan te raden om niet puur op zoekwoorden te focussen, maar op zoekconcepten. Dit omvat alle synoniemen van hetzelfde onderwerp. De tijd van het optimaliseren van één landingspagina per keyword en één keyword per landingspagina is voorbij. In plaats daarvan is het aan te raden landingspagina’s te optimaliseren met kwalitatief goede content, waar een volledig onderwerp wordt uitgelicht. Zo is de kans het grootste dat bezoekers die op dit thema zoeken bij jou terecht komen, en bovendien is het efficiënter dan per zoekwoord een landingspagina te moeten optimaliseren.
Na je keywords onderzoek is het dus handig de gevonden zoekwoorden te clusteren per onderwerp. Kijk hierbij hoeveel er op de zoekwoorden wordt gezocht. De beste woorden zijn uiteraard degenen waar veel op wordt gezocht maar nog maar weinig op geconcurreerd wordt. Kies per onderwerp het belangrijkste zoekwoord, maar gebruik ook vooral veel synoniemen. Ben kritisch op de zoektermen die je kiest, want ze moeten goed bij het onderwerp van de website aansluiten. Houd er rekening mee wat de reden is dat een bezoeker op je link klikt, probeer clickbait te voorkomen, want anders zal het bouncepercentage erg hoog worden.
Kort samengevat: verschuif de focus van zoekwoorden naar zoektermen, en kies daarbij populaire onderwerpen die goed aansluiten bij je website. Lees voor meer informatie deze blog over de verschuiving van zoekwoorden naar zoektermen.
Tip 2: Maak gebruik van modifiers voor de long-tail strategy
Wanneer op de populairste zoekwoorden zwaar geconcurreerd wordt, loont het om te kijken naar niche keywords. Hier komt de welbekende long-tail strategie dus naar voren. Waarschijnlijk ben je al bekend met deze strategie, zo niet komt hier toch even een zeer korte uitleg. Het uitgangspunt van de long-tail strategie is niet te gaan voor één hoge ranking op een zeer populair woord, maar voor véél redelijke rankings op minder populaire woorden. Alles bij elkaar wordt er meestal net zoveel (of meer) gezocht op heel veel minder populaire woorden bij elkaar, als op het meest populaire zoekwoord.
Onderdeel van de long-tail aanpak is het toevoegen van modifiers aan de zoektermen. Er zijn verschillende soorten modifiers die afhankelijk van het type website belangrijk zullen zijn.
- Acroniemen zoals: beste, goedkoopste, nieuwe
- Branche gerelateerde toevoegingen, zoals: merknamen (Walra dekbedovertrek), stoffen (wollen jas), kleuren (grijze Fiat Panda)
- Vragen: how to, hoe moet je, wanneer
- Lokale modifiers: software aanbieders Eindhoven, sushi restaurant Amsterdam
Ook met betrekking tot modifiers zijn er zeer populaire en veel minder populaire zoekopdrachten. Zo zal de zoekopdracht "goedkope kleding" zeer vaak gebruikt worden en heeft het nauwelijks zin hierop hoog te willen scoren. In dat geval kun je bijvoorbeeld een modifier toevoegen: "goedkope wollen kleding", "goedkope kleding Eindhoven". Google geeft met haar "gerelateerde zoekopdrachten" vaak al een overzicht van mogelijke modifiers. Deze blog van de Search Engine Journal legt uit hoe je keyword modifiers kunt inzetten voor een long-tail strategy.
Tip 3: Maak gebruik van keywords die niet direct bij de website aan lijken te sluiten
Soms kom je een zoekwoord tegen waar wél ontzettend veel op gezocht wordt, maar waar niet zoveel op geconcurreerd wordt. De holy grail der zoekwoorden! Helaas kan het dan het geval zijn dat dit zoekwoord eigenlijk niet precies past bij je website of webshop. Bijvoorbeeld doordat er “goedkoop” in de term staan, of dat het een lokaal zoekwoord betreft. Toch kun je door hier handig mee om te gaan traffic en conversies uit deze zoekwoorden genereren. Wederom is het belangrijk rekening te houden met de reden dat een bezoeker je link aanklikt. Beloof je gratis producten, en blijkt hier vervolgens niets van waar te zijn zullen de bezoekers binnen enkele seconden weer weg zijn. Dit zorgt voor 0 conversies en een heel hoog bouncepercentage!
Er zijn natuurlijk ook andere gevallen. De zoekterm "webshop beginnen" is bijvoorbeeld heel populair in de webshop software branche. Deze term wordt echter vooral gebruikt door mensen die snel en gratis een webshop willen starten, niet specifiek onze doelgroep dus. Om toch iets met deze traffic te doen zou een checklist voor beginnende webwinkeliers bijvoorbeeld een uitkomst bieden. Mensen die zoeken op "webshop beginnen" hebben hier iets aan, en het bouncepercentage zal dus niet te hoog worden. Echter, zijn beginnende webwinkeliers nog steeds niet te doelgroep, dus wat zou de extra moeite opleveren? Wanneer de beginnende webwinkelier meer ervaring heeft opgedaan en toe is aan een volgende stap is deze al bekend met onze website en zal hier dus mogelijk sneller op terecht komen. Het gebruik van de zoekterm "webshop beginnen" zal dus geen directe leads of conversies opleveren, maar op de lange termijn kan het hier wel aan bijdragen.
Op Frankwatching wordt in een uitgebreide blog besproken hoe je conversie kunt halen uit populaire zoekwoorden. Zeer interessant om even door te lezen dus.
Tip 4: Ben niet bang nutteloze keywords te lozen
Wat als je wel traffic genereert op je keywords, maar deze bezoeken geen of weinig conversies opleveren? Gooi deze zoektermen er niet zonder pardon uit. Alle traffic kan in principe van pas komen. Zijn er geen conversies, maar is het bouncepercentage niet heel hoog? Mogelijk gebeuren de conversies indirect!
Zijn er geen conversies en is het bouncepercentage juist wel hoog? Dan vinden bezoekers op jouw website niet wat ze zoeken en is het tijd voor een andere aanpak. Stel dat er bijvoorbeeld veel bezoekers afkomen op de zoekterm “goedkope kleding”. Je verkoopt echt juist kwaliteitskleding en geen goedkope kleding, en met deze term trek je dus de verkeerde bezoekers. In dit geval zijn de bezoekers die afkomen op de term volledig nutteloos voor jouw bedrijf. Je kunt dit zoekwoord het beste laten vallen. Het hoge bouncepercentage dat dit oplevert is namelijk een indicatie voor zoekmachines dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken op jouw website. De website scoort hiermee niet op betrouwbaarheid.
Tip 5: Kijk verder dan je keywords lang zijn
Wanneer álle keywords die je gebruikt weinig tot geen conversies opleveren, is het misschien tijd om verder te kijken dan alleen de zoekwoorden zelf. Zijn de landingspagina's helder en geoptimaliseerd? Mogelijk ligt het probleem niet bij de keywords maar bij de usability en de kwaliteit van de content. Om de landingspagina's te verbeteren en het conversiecijfer te verhogen kun je de user experience testen, A/B testen uitvoeren, en eventueel multivariate testen uitvoeren.