Google's 10 geboden voor SEO

Google is overal, en een hoge ranking in Google is voor een website bijna van onschatbare waarde. De laatste jaren heeft Google regelmatig updates gedaan aan haar geheimzinnige algoritme. Helaas weten we nog altijd niet exact wat het algoritme van Google inhoudt, maar gelukkig weten we door de updates en tips van Google wel waar we goed op moeten letten.

Zoekmachines willen vooral een relevant antwoord geven op de zoekopdrachten van haar bezoekers. Omdat ieder woord duizenden tot miljoenen hits op kan leveren moet er dus geselecteerd worden welke websites het meest relevant zijn. Hiervoor gebruiken zoekmachines algoritmes, die de miljoenen hits filteren op relevantie en belangrijkheid. Wanneer zij succesvol zijn staan de beste, belangrijkste, en meest relevante websites voor de specifieke zoekopdracht bovenaan. Als website of webshop wil je dus dat het algoritme bepaald dat jouw website het beste past bij de zoekopdracht. Helaas zijn zoekmachines nogal gesloten over wat er precies in het algoritme staat. Wel geeft Google in haar Webmaster Central Blog aan wat ze graag ziet in websites, en waar je dus hoger mee kunt scoren in de zoekmachine. Ook worden er regelmatig updates gedaan van het huidige algoritme. Door deze updates in de gaten te houden en erop te anticiperen vergroot je je kansen op goede ranking.


Google update Panda Penguin Hummingbird

Panda

De Panda Update dateert al van 2011 en is bedoeld om websites met lage content kwaliteit tegen te gaan. Vóór de Panda update was het mogelijk om hoog te scoren in Google door je pagina te doordrenken met het woord waar je op gevonden wilde worden. Dit leidde tot onleesbare teksten en slechte content die puur bedoeld was voor Google in plaats van bezoekers.

Google Panda Update

De Panda update “straft” webpagina’s die een hoge bouncerate, slechte content of gedupliceerde content hebben. Het doel van de Panda updates is dat de zoekresultaten in Google zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekvraag als mogelijk. De zoeker moet dus antwoord krijgen op zijn vraag.

Panda do’s

  • Gebruik kwalitatief goede content
  • Regelmatig nieuwe, originele content produceren
  • Maak geen overmatig gebruik van hetzelfde woord, houd teksten vooral leesbaar
  • Geen of nauwelijks dupliceren van content, gebruik dus originele content
  • Probeer de bouncerates van de website laag te houden

Penguin

De Penguin Update die Google uitrolde in 2012 ging in de aanval tegen backlinks van slechte kwaliteit. Links naar spammy websites en spammy links. Verlagen van zoekresultaten voor websites die de Google’s Webmaster Guidelines overtreden door het gebruik van de zogenaamde “black hat” SEO technieken.

Google Penguin Update

Penguin bestraft het gebruik van gekochte links, links naar lage kwaliteit websites en links vanaf lage kwaliteit website. Linken om te linken is dus uit den boze, net als links spammen in de comments van een artikel. Wanneer iemand een link plaats onder een artikel, moet dit aansluiten bij het onderwerp en iets toevoegen aan dit artikel. Een link die iets toevoegd en waar lezers iets aan hebben.

Penguin do’s

  • Alleen linken vanaf en naar kwalitatief goede websites
  • Alleen links delen die aansluiten bij en iets toevoegen aan het onderwerp
  • Gekochte links of links op spammy website verwijderen
  • Spammy links verwijderen 

Hummingbird

Hummingbird uit 2013 is volgens Google eigenlijk geen update maar een vernieuwd algoritme. Het wordt wel eens de grootste verandering sinds de introductie van het algoritme Caffeine in 2010 genoemd. Deze update van Google is vooral bedoeld om zoekopdrachten beter te begrijpen.

Google Hummingbird aanpassingen

Google is nu in staat tot "contextual search", de zoekmachine begrijpt nu zinnen, kan verbanden leggen en zou complexe vragen kunnen beantwoorden. Ook kwam er meer aandacht voor mobiele zoekopdrachten en mobiele websites. Google richt zich steeds meer op mobiel, dus het is hoe dan ook belangrijk de website hier geschikt voor te maken. 

Hummingbird do’s

  • Door contextual search kun je nu ook gevonden worden op synoniemen, gebruik dus ook vooral synoniemen
  • Maak gebruik van keyword modifiers 
  • Maak gebruik van lokale zoekopdrachten
  • Zorg dat je website responsive is en goed toegankelijk is op álle beeldschermen en apparaten 

Google's 10 geboden

Het belangrijkste voor Google is natuurlijk nog altijd dat de gebruiker van de zoekmachine een zo goed mogelijk antwoord krijgt op zijn of haar zoekvraag. Google heeft sinds de invoering van het algoritme Caffeine al veel tips en hints gegeven over wat belangrijk is voor websites. Hoewel het nog steeds onduidelijk is hoe het Google algoritme precies in elkaar zit, kregen we door de veranderingen van Panda, Penguin, en Hummingbird wel wat meer duidelijkheid. Google geeft dus regelmatig aan, waar een goede website aan moet voldoen. Kortom, Google's 10 geboden. 

Gij zult niet over-optimaliseren

Gij zult geen verkeerde backlinks gebruiken

Gij zult alle spam-praktijken verbannen

Gij zult geen content stelen

Gij zult uw website niet in de steek laten

Gij zult de gebruiksvriendelijkheid van uw website respecteren

Gij zult álle apparaten en beeldschermgroottes respecteren

Gij zult enkel goede, interessante content schrijven

Gij zult gebruik maken van keyword modifiers en local search

Gij zult uw website begrijpelijk en overzichtelijk indelen

 

Amen.