Social media etiquette voor bedrijven
Sociale media zijn zeer prominent aanwezig, en dit kan daarom spannend zijn voor ondernemingen. Wanneer consumenten klagen over een product gebeurt dit tegenwoordig vaak en plein public. Er gingen al genoeg bedrijven voor de flinke imagoschade opliepen doordat consumenten hun klanten uitten via social media. Echter, ook klachten hoeven niet noodzakelijk te leiden tot imagoschade, en kunnen zelfs het imago verbeteren. Want klachten die op een sociaal platform geuit worden kan iedereen zien. Maar wanneer zo'n klacht serieus wordt genomen en goed wordt opgelost is dit ook voor iedereen zichtbaar. Dit kan daarom juist extra vertrouwen en goodwill opwekken. Helaas zien we het nog vaak genoeg misgaan, en handelen bedrijven op een foute en negatieve manier op social media. Net zoals in het dagelijkse leven bestaan er namelijk ook gedragsnormen op sociale platformen. Dit is een soort online etiquette van wat wel en niet acceptabel is. Niet reageren is bijvoorbeeld erg onbeleefd, net als spammen wat bijzonder irritant is. In deze infographic geven we aan wat volgens ons de ergste missers zijn die bedrijven maken op sociale platformen. Deze willen we dus niet meer zien!
