Hoe frustrerend is het om ergens veel tijd in te steken, maar toch de plank mis te slaan.
Zo ook met content marketing. Toch overkomt het velen nog steeds regelmatig dat er keywords onderzocht zijn, er een kwalitatief stuk is geschreven, de content volledig is geoptimaliseerd, en dat het stuk uiteindelijk toch ergens op de 36e pagina van Googles zoekresultaten blijft hangen. Geheel tegen de verwachtingen in, en daarom erg teleurstellend.
Hoewel de content volledig volgens alle SEO richtlijnen is opgesteld en geoptimaliseerd is er waarschijnlijk toch iets mis mee.
Een van de oorzaken van teleurstellende posities op de ranking pages van zoekmachines, is dat wij als aanbieder een heleboel doen om onze content te verkopen, maar daarbij soms vergeten aan de vrager te denken.
Is er wel behoefte aan dat stuk content dat u zojuist met bloed, zweet, en tranen heeft geschreven?
Denk vanuit de gebruiker
Wat we als SEOs en content marketeers nog wel eens uit het oog willen verliezen, is dat SEO eigenlijk draait om 1 ding:
Bezoekers willen het best mogelijke antwoord krijgen op hun zoekopdracht, en zoekmachines willen dit optimale antwoord leveren.
Een gebruiker van zoekmachines heeft een vraag, een behoefte, waarop hij of zij antwoord wil. Anders dan iemand die uw stukje content toevallig tegenkomt op Twitter/Facebook/Flickr en verleid wordt door de catchy titel, hebben zoekmachine gebruikers een doel dat zij met behulp van de zoekmachine proberen te behalen.
Het enige dat zoekmachine gebruikers willen, is dat de zoekmachine de beste mogelijke antwoorden geeft op hun zoekvraag.
Dit is dus waar iedere zoekmachine naar streeft: een algoritme dat ervoor zorgt dat hun gebruikers met één klik vinden wat ze zoeken. Want ga maar eens na welke zoekmachine u zelf het liefst zou gebruiken: een zoekmachine waarin het eerste resultaat precies biedt wat u zoekt, of een zoekmachine waar het 23e resultaat precies biedt wat u zoekt?
Wat moet je als content aanbieder dus doen?
Juist. Het beste antwoord geven op de vraag van de zoekmachine gebruiker.
Zoals we wel weten, en anders vertelt Google het nog regelmatig, moeten we om goed te scoren in Google kwalitatieve content leveren en spammy praktijken vermijden. Hier hangt echter een grote “maar” aan. Want kwalitatieve content produceren is één ding, maar het moet ook nog antwoord geven op de zoekvraag van de bezoeker.
Dus van de mantra “Produceer kwalitatieve content en scoor goed in Google” wil ik maken:
Produceer kwalitatieve content én beantwoordt de juiste zoekvraag.
Welke indicaties geven aan dat een pagina niet de juiste zoekvraag beantwoordt?
- Bounce rate: dit is natuurlijk een logische factor, maar het kan erg interessant zijn om door de ogen van de bezoeker te kijken naar pagina’s met een hoog bouncepercentage. Wekken de titel en de intro bijvoorbeeld de verkeerde verwachtingen? Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij click-bait. De gebruiker komt er op de pagina achter dat dit helemaal niet de content is waar hij naar op zoek was en verlaat de pagina. Heeft u een pagina met teleurstellende ranking cijfers? Mogelijk wekken de titel en intro de verkeerde verwachting, en kunt u door deze te laten aansluiten op de content de bounce rate verlagen.
- Click through rate: pagina’s met een lage click through rate worden vaak gevonden, maar weinig aangeklikt. Dit kan betekenen dat de titel en intro juist niet de goede verwachtingen wekken. Zijn ze niet interessant genoeg? Geven ze geen antwoord op de zoekvraag van de zoekmachine gebruiker? Wanneer u een pagina heeft met teleurstellende ranking cijfers én een lage click through rate, ga dan na of de titel en de introductie verbeterd kunnen worden.
- Pogo-sticking effect: hoewel Google hier geen duidelijkheid over verschaft, of het zelfs ontkent, lijkt het pogo-sticking effect toch echt te bestaan. Een gebruiker klikt op een link in Google, klikt direct op return en gaat vervolgens naar een andere link uit de resultaten-pagina. Dit duidt erop dat de eerste link geen antwoord gaf op de vraag van de bezoeker, en deze daardoor een andere link moest proberen. Wat de effecten zijn van het pogo-sticking effect is niet helemaal duidelijk, maar deze test van Moz geeft aan dat er wel degelijk iets gebeurt. Het pogo-sticking effect gaat over het algemeen hand in hand met een hoger bouncepercentage.
Meer SEO:
- Google's 10 geboden voor SEO
- Vijf SEO tips om meer rendement uit keywords te halen
- Het SSL certificaat als SEO instrument