De belangrijkste onderwerpen die bij het ronde tafel gesprek aan bot kwamen waren de laatste trends, de voor- en nadelen van open source en maatwerk software, mobile commerce, en welke ontwikkelingen de experts op deze gebieden zien voor de toekomst.
Wat zijn de laatste trends?
Volgens de experts zullen de snel opvolgende technologische ontwikkelingen die we de laatste jaren hebben gezien op gebied van e-commerce gaan stagneren. Het totale omni-channel proces, waarin online commerce een onderdeel is, zal het belangrijkste worden. Nieuwe technologische ontwikkelingen zullen er vooral zijn om het gehele aankoopproces soepeler te maken.
Daarnaast zien de experts dat webwinkeliers flexibel willen zijn in hun software oplossing. Een combinatie van meerdere systemen, en niet vast zitten aan één leverancier heeft de toekomst. Daarbij komt ook de centralisatie van data, zodat niet meer dezelfde data op verschillende plaatsen hoeft te staan.
Welke voor- en nadelen kleven er aan open source of maatwerk software?
Wat betreft open source merken de experts op dat, hoewel het in eerste instantie gratis is, het uiteindelijk qua kosten even duur uitpakt als veel licentie gedreven modellen.
Een zwaar en groot systeem als Magento heeft dan wel alles in huis, maar vaak voldoen enkele features net niet aan de eisen en wordt voor een externe plugin gekozen. Gespecialiseerde systemen, voor bijvoorbeeld boekhouding, zijn vaak beter dan een zelfbedachte oplossing.
Een webwinkelier moet niet vastzitten aan één leverancier. Het is belangrijk om een open systeem te hebben, waarbij de shopomgeving, ERP, en PIM gescheiden kunnen worden. Zo blijft de webshop software ook in de toekomst flexibel, en kunnen altijd onderdelen vervangen worden als hier behoefte aan is. Ook het ERP zelf moet een goede, open interface hebben, anders kan dit in de toekomst problemen opleveren.
Hoe kan een webwinkelier slim inspelen op mobile commerce en wat wordt de rol van mobile apps daarin?
Bij een omni-channel aanpak zal de mobiele app een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Een mobiele app verhoogt de loyaliteit, het aantal conversies, en daarmee dus ook de omzet. Deze mobiele shop applicaties zullen vooral door terugkerende klanten gebruikt worden volgens de experts.
Consumenten willen overal en op ieder toestel tot de aanschaf over kunnen gaan. Voor nieuwe klanten kan een responsive webshop vooral een uitkomst zijn. Hierbij is het van belang dat deze responsive webshops net zo goed gaan werken als de shop apps.
Bron: Online Retailer. Mei 2016 / jaargang 4 / nummer 14. www.online-retailer.nl