Microsoft Azure Search als alternatief voor Google Site Search

Google stopt met de betaalde versie van Google Site Search. In plaats daarvan komt er een gratis versie waar ook advertenties tussen staan. Het advertentie-loze alternatief waar Integrace voor gaat is Microsoft Azure Search.

Google Site Search wordt Google Custom Search

Google maakte eind februari bekend te gaan stoppen met de betaalde versie van Google Site Search (GSS). Vanaf 1 april worden er al geen nieuwe Site Search abonnementen meer afgesloten. Vanaf 2018 gaat Google helemaal stoppen met de geabonneerde versie. Gebruikers zullen als hun contract afloopt automatisch overgaan op de gratis versie, gebaseerd op Googles Custom Search Engine. Hierbij kunt u ervoor kiezen om uw bezoekers in een door u gekozen groep van websites te laten zoeken, of door het hele web. Advertenties kunnen bij deze gratis versie niet uitgeschakeld worden en zijn vereist. Wel kunt u de website aanmelden voor Adsense, om financieel beloond te worden voor de advertenties.

De Google Custom Search werkt dus nog wel, zij het met advertenties. Echter is er een limiet op het aantal zoekopdrachten die per maand uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor is  Google Custom Search prima geschikt voor blogs of kleine bedrijven, grotere websites zullen op zoek moeten naar een alternatief. 

Microsoft Azure Search

Onze keuze voor een alternatief voor Google Site Search is gevallen op Microsoft Azure Search. Azure Search is een eenvoudig te integreren search-as-a-service oplossing, dat geavanceerde mogelijkheden biedt voor het beheren van de zoekfunctie.

Azure Search maakt gebruik van de data op het Microsoft Azure Cloud Platform. Een platform waar veel Integrace website’s nu al op gehost worden. Hierdoor is het voor Integrace een logische stap om verder te gaan met het search framework dat Microsoft Azure aanbiedt. Microsoft Azure hosting is erg interessant door de relatief lage kosten en de mogelijkheid om snel de capaciteit op te schalen bij piekbelasting. Met Miscrosoft Azure Search kunnen onze websites er dus zeker van zijn dat ze nooit boven een bepaald zoeklimiet zullen komen. De zoekfunctie blijft altijd goed werken, ook bij hoge bezoekersaantallen of piekbelasting. 

door Marlieke van Velthoven

26 mei 2017