Zoekmachineoptimalisatie is gebaseerd op enkele simpele principes. Allereerst dient uw site een antwoord te bieden op de zoekvraag van de vragensteller. Of anders gezegd, de informatie die u biedt moet relevant zijn. Relevante en interessante content is een absolute randvoorwaarde voor succesvolle zoekmachine marketing.
Naar relevante informatie zal ook door andere sites worden verwezen. Hoe meer sites (deep)linken naar uw pagina's, hoe beter. Dergelijke links kunnen namelijk de linkpopulariteit van uw pagina's verhogen. Uw pagina's zijn kennelijk belangrijk, en zoekmachines waarderen dat met een hogere positie in de zoekresultaten.
Content kan interessant zijn, maar moet dan wel kunnen worden gevonden door zoekmachines. Uw site moet dus goed toegankelijk zijn voor zoekmachines, zodat de informatie die u biedt kan worden gevonden en geïndexeerd. Daarnaast moet een zoekmachine kunnen bepalen of content relevant is, en dat gebeurt door goed te kijken naar de context waarin de informatie wordt gepresenteerd.
URL rewriting speelt een rol op het laatste gebied. Door URL rewriting wordt de inhoud van een site beter toegankelijk voor zoekmachines, en krijgen die een beter zicht op de context van die content.
Sitemanager besteedt veel aandacht aan zoekmachinemarketing, en wordt voortdurend uitgebreid met zaken die u helpen uw site goed te positioneren en om een hoge ranking te behalen. De laatste versie bevat onder andere nieuwe faciliteiten op het gebied van URL rewriting. U vindt meer informatie hierover in de sectie zoekmachinemarketing . Meer specifieke info over URL rewriting vindt u in de sectie over URL-rewriting.