Responsive Webdesign: sites met aanpassings­­vermogen


Het aantal bezoekers dat uw site bezoekt vanaf een mobiel apparaat is groter dan u denkt en groeit snel. Met een responsive website biedt u ook bezoekers vanaf smartphone en tablet een optimale ervaring.

 

Het aantal verschillende apparaten dat websurfers gebruiken neemt snel toe. In de traditionele benadering wordt voor elk van de populaire platforms (iPhone, Android, Windows) een aparte mobiele website of soms zelfs een app gerealiseerd. Maar met de steeds grotere verscheidenheid aan apparaten, schermgroottes, resoluties en operating systems is dat voor de meeste organisaties geen haalbare kaart meer.

Het negeren van deze trend en stug door blijven ontwikkelen voor uitsluitend desktop bezoekers is echter ook geen optie. Een fors deel van de huidige internetters gebruikt nog uitsluitend een mobiel of tablet. Deze grote en groeiende groep bezoekers volledig laten liggen is op zijn minst gezegd onverstandig, en uit strategisch oogpunt eigenlijk niet meer te verdedigen. In een solide online strategie heeft een multi-platform benadering een centrale plaats.

 

Responsive webdesign: optimaliseer (ook) voor mobiele apparaten

Responsive webdesign zorgt dat uw website zich automatisch aanpast aan het apparaat waarop deze wordt bekeken.

Een mobiel apparaat zoals een smartphone heeft een kleiner scherm en vaak ook een lagere resolutie dan een tablet. En ook tablets komen in een breed scala van maten.

Hoewel het met het toenemende bezoek vanaf dergelijke apparaten dus steeds belangrijker wordt om uw site er voor te optimaliseren, is het tevens ondoenlijk om voor elk apparaat een aparte website te ontwikkelen die een optimaal gebruik maakt van de beschikbare ruimte.

Met een responsive website heeft u één website, die zich qua layout voegt naar de beschikbare schermgrootte. In de praktijk betekent dit dat teksten, blokken en plaatjes automatisch schalen en verschuiven.

Voordelen responsive webdesign

 

Responsive webdesign is een oplossing voor een snel groeiend praktijkprobleem, het kosten-efficient kunnen bedienen van doelgroepen die een steeds breder aantal devices inzetten.

 

  • Eén site voor alle schermgroottes. Er is één set HTML/CSS voor verschillende apparaten en resoluties. Dit is een stuk overzichtelijker en onderhoudbaarder dan verschillende sites voor verschillende devices.
  • Eenvoudiger content beheer. U onderhoudt één website, en het is dus niet nodig om content te ontwikkelen voor verschillende sites.
  • Simpeler optimaliseren voor zoekmachines Responsive ontwikkelen is de "way to go" wat Google betreft. Links komen op één URL binnen, en er is geen risico op duplicate content.
  • Consistente navigatie.Voor gebruikers kan het verwarrend en zelfs frustrerend zijn wanneer websites op verschillende devices anders zijn opgezet en andere content bevatten. Met een responsive site is alle content beschikbaar op alle devices.

Nadelen responsive webdesign

 

Het is niet allemaal goud dat er blinkt: responsive webdesign heeft ook enkele nadelen, vooral omdat de techniek nog vrij jong is.

 

  • Responsive ontwikkelen is complexer. Hoewel de techniek zorgt voor automatisch schalen, vergt het ontwerpwerk en zeker ook de afstemming met gebruikers veel meer inspanning dan bij een reguliere website of mobiele website.
  • Responsive technologie is nog volop in ontwikkeling. Responsive is nog jong. Browser-ondersteuning, grids, CSS, toolkits veranderen in snel tempo. Standaarden waar we nog jaren mee voort kunnen zijn nog ver te zoeken.
  • Responsive sites zijn duurder. Een logisch gevolg van de grotere complexiteit van het ontwikelingstraject: responsive websites vergen een hoger ontwikkel- en onderhoudsbudget.

 

Met 20% tot 40% bezoekers voor een typische site of shop vanaf een tablet of smartphone, is optimaliseren voor mobiel geen optie maar dwingende noodzaak.

Target ook bankzitters en rondlopers.

Kies voor een responsive site van Integrace.